Finans Krönika

Myter om den nya generationen

Taggar i artikeln

Krönika Stardust Consulting
Henrik MartinHenrik Martin
Henrik Martin är VD för Stardust consulting
Publicerad

Pengar är inte så viktigt, de måste ha kul på jobbet och att de har ett högre engagemang sägs det om millennials. Men är det sant?

Hur skall vi anpassa vår organisation till den nya generationen? Det är ett mycket vanligt samtalsämne vi har med våra kunder som Talent Management konsulter. Dialogen är ofta förknippad med en viss uppgivenhet. Farhågorna baseras ofta på “sanningar” om den nya generationens krav på sina arbetsplatser.

Jag är personligen övertygad om att den nya generationen har andra värderingar än vad vi hade som unga. Men ny forskning visar att de trots det inte letar efter något särskilt annorlunda på sin arbetsplats än vad vi i andra generationer gör. Gallups senaste studie om millennials som förvisso är USA-baserad, visar just detta och skjuter hål på ett antal etablerade myter.

1) Pengar är inte så viktigt för millennials

Annons

Frågan om lön platsar visserligen inte på topp-5 listan över vad som är viktigast när en millennial söker jobb (vilket den förresten inte heller gör för övriga generationer).

Men hälften av de som svarade i studien skulle byta jobb om de erbjöds en löneökning på 20 procent eller mindre.

2) Millennials måste ha kul på jobbet

Annons

Endast 20 procent ansåg att “ha kul på jobbet” var mycket viktigt när de sökte jobb (60 procent tyckte att utveckling var mycket viktigt).

Så rutschkanor, after work och pingisbord i all ära. Men det är inte det som är avgörande.

3) Millennials har ett högre engagemang än andra generationer

Annons

Det borde förmodligen finnas en högre dos av ungdomlig entusiasm i den nya generationen. Dessvärre är det den generation som är mest oengagerad av alla. Hela 71 procent är oengagerade på sin nuvarande arbetsplats.

Men det kanske säger mer om våra organisationer än om millennials…

Ett utdrag av studien går att läsa på HBR

Slutsatsen blir att, frågan alla organisationer borde ställa sig inte handlar om millennials. Utan, hur kan vi anpassa oss så att alla generationer vill vara här?

Henrik Martin har en 20 årig konsult- och entreprenörskarriär bakom sig. Han har bland annat varit vd för Intellectual Capital Sweden, Nordenchef för IT-konsultföretaget Adera och managementkonsult på McKinsey. Han är författare till ”Talent Management i Praktiken” och ”6 Steg Till en Lönsam Företagskultur". Henrik är utbildad i USA och har en Bsc. and M.Sc. Electrical Engineering från Massachusetts Intstitute of Technology i Boston. I dag arbetar Henrik med Talent Management på Stardust Consulting.

Annons