Microsoft spelutvecklingsbolag
Foto: Realtid /Quentin LGH via Pixabay
Krönika

Microsofts investering i spelutvecklingsbolag sätter stor press på hela spelindustrin

När Xbox-ägaren Microsoft investerar stort i spelutvecklingsbolag ökar förvärvsaptiten i hela branschen och även värderingsmultiplarna – sannolikt till överdrivna nivåer, skriver Realtid Claes Folkmar.

 

Claes Folkmar
Uppdaterad 2020-10-15
Publicerad 2020-10-15

Suget efter aktier i spelutvecklingsindustrin är omättligt. I förra veckan drog Stockholmsbörsens största spelutvecklare och förvärvsmaskinen Embracer enkelt in knappt 6 miljarder kronor i en riktad emission. Betydligt mer hade varit möjligt. Nu stärks balansräkningen i den fortsatta jakten på spelutvecklare och bolaget får in ett par nya och  ”fina” institutionella ägare, bland annat ett kanadensiskt pensionsförsäkringsbolag. 

I samband med den riktade nyemissionen minskar huvudägarna sitt ägande samtidigt som ägarkontrollen koncentreras till ett ägarbolag. Huvudägarna har blivit miljardärer efter gigantiska kurslyft i sektorn de senaste åren då aktien klättrat mer än 500 procent de senaste tre åren. Aktiemarknaden har uppenbarligen älskat sektorn och Embracers förvärvsdrivna riskspridningstrategi. Som vid all förälskelse tycks aktiemarknaden bortse från alla eventuella brister; värderingsmultiplarna är extremt uppdrivna. 

Insatserna i kampen om marknadsdominans i den idag mycket lukrativa spelutvecklingssektorn är alltså mycket höga, och det går inte att komma ifrån att den riktade nyemissionen innehåller ett visst mått av desperation efter Microsofts megaförvärv i sektorn för bara ett par veckor sedan. 

Microsoft betalade omkring 70 miljarder kronor, vilket är i paritet med Embracers marknadsvärde, för ZeniMax Media där spelutvecklaren Bethesda ingår. Det är det näst största företagsförvärvet i sektorn efter Activisions samgående med Blizzard och köpeskillingen är omkring tre gånger högre än vad Microsoft betalade för svenska Mojang för att komma över spelet Minecraft 2014. 

Det intressanta, och problematiska för den övriga spelutvecklingsindustrin, med Microsofts förvärv är förstås att det är den överlägset största spelaffären där köparen kontrollerar spelhårdvaran, det vill säga spelkonsolen Xbox. Nykomlingen i Microsoftfamiljen Bethesda tillför ett betydande antal populära speltitlar som ökar attraktiviteten i Microsofts prenumerationstjänst Xbox game pass. Det sistnämnda är Microsofts primära syfte med affären. 

Alla nya spel skall enligt Microsoft omgående läggas i prenumerationstjänsten. Enligt branschkännare kommer detta att göra Xbox game pass betydligt mer potent. Blir det så lär trycket på spelutvecklingsbranschen öka ytterligare. Många av spelutvecklingsbolagen är motvilliga att släppa sina nya titlar direkt till Microsofts prenumerationstjänst. 

Förstärkningen av Xbox game pass ökar också möjligheterna för Microsofts spelverksamhet att förflytta sig strategisk mer mot ett stabilare och återkommande intäktsflöde och därigenom komma bort från de mer volatila spelutvecklingsintäkterna där enstaka spel ger stora intäkter medan andra inte fungerar lika bra. 

Microsoft kommer också stärka Bethesdas spelutveckling; det finns enorma resurser för att driva upp tempot i affären. Det är ett hot mot övriga delar av spelindustrin. 

Microsofts affär lär därför driva upp förvärvstempot ytterligare i branschen. Embracers kapitaltillskott lär relativt snart hamna i fickorna hos flera mindre eller eventuellt ett större bolags ägare. Microsofts köp lär också spä på prislapparna på spelutvecklarebolagen ännu ett par snäpp så sannolikt får vi se ett par dyra förvärv från Embracer. 

På lite sikt är det långt ifrån omöjligt att Embracer eller något annat av de svenska spelutvecklingsbolagen hamnar i Microsofts ägo. Microsoft har ju erfarenhet från svenska spelutvecklare sedan tidigare. 

Platsannonser