Krönika

Felländer doesn’t walk her own talk

Jag tänkte ge ett smakprov från min nya föreläsning ’Branding People for Success’. Letade därför efter en inspirerande finansprofil, som framgångsrikt har byggt sitt personliga varumärke.

Jackie Kothbauer
Jackie Kothbauer
Uppdaterad 2016-04-11
Publicerad 2016-04-11

Valet föll på Anna Felländer, digitaliserings- och framtidsekonom hos Swedbank. Jag var inställd på ett hyllningsporträtt. Har inte du också den bilden? Smart. Gjort allt rätt. Kommer att gå långt. En klassisk produkt från Handelshögskolan. Som tjej blir man stolt och tänker; powerpingla. Sedan började jag kika lite närmare på Anna Felländer…

The Smart Girl Next Door
 

En mer klassisk karriärstrategi än Anna Felländers får man leta efter. Finans och UD är karriärdepartmenten där hjärntrusten samlas. Följaktligen arbetade Felländer på Finansdepartementet och Statsrådsberedningen i tio år efter att ha tagit examen från Handelshögskolan år 2000. Nu må Anders Borg vara feminist, men han lyfte aldrig fram sina medarbetare offentligt. Michael Wolf var en trendkänslig kapitalist. Han upptäckte Felländer som började på Swedbank år 2010 och gjorde henne till chefsekonom år 2013. Det signalerar jämställdhet, livsbalans och framtid. Inte minst som Felländer födde tre barn mellan år 2007 och 2011.

En småbarnsmamma som byter fil
 

När Klas Eklund slutade som chefsekonom på SEB vågade han för första gången berätta vad den tjänsten innebär. För livet. För familjen. För honom. Då hade hans söner Sigge Eklund och Fredrik Eklund redan skrikit sig hesa om barndomens trauma i var sin välskriven roman. Så när Anna Felländer efter två år bytte fil och slutade som chefsekonom för att istället bli digitaliserings- och framtidsekonom ställde ingen frågan varför. Eller?

Från real ekonomi till digital ekonomi
 

Det är fint att vara chefsekonom. Det är spännande att vara digitaliserings- och framtidsekonom. Framför allt ger det senare möjlighet att bygga sitt personliga varumärke och professionella nätverk. På ett friare sätt. Triggern till den här krönikan var en inbjudan till Telias stora framtidskonferens Connect2Business. Anna Felländer är programledare. Jag hajade till. Programledare? Knappast ett uppdrag som en chefsekonom hade hittat kalendertid för. Som föreläsare stöter jag allt oftare på Anna Felländer ansikte i olika konferensprogram. Det är ett utmärkt sätt att synas och nätverka samtidigt. På min laptop ligger rapporten ’The Sharing Economy’. Anna Felländer har slagit ihop sina påsar med Handelshögskolan och står som författare tillsammans med två forskare. Ytterligare ett smart karriärdrag för den som vill maximera sin trovärdighet genom co-branding. Rapporten spreds flitigt via sociala medier, PR och ett seminarium på Entreprenörsforum. Du förstår själv att inget av detta sker av en slump. Så vad är problemet? Anna gör ju allting rätt. Allt. Eller?

Att vara talesperson för digital banking kräver att man är nätsmart
 

Att arbeta som offentlig talesperson för en börsnoterad bank innebär att kommunikation är en kärnkompetens. Att ta plats i det offentliga samtalet på en marknad där antalet startups inom fintech exploderar förutsätter att man är nätsmart. Medielandskapet är nämligen digitalt, snabbt och smart. Detta är ju trots allt finans. Att arbeta som digitaliserings- och framtidsekonom. År 2016. I Sverige. Kräver att man behärskar digital media. Så hur är det med den saken, Anna Felländer?

Anna Felländer doesn’t walk her own talk.
 

Som personlig varumärkesexpert nagelfars jag ständigt på nätet och vid föreläsningar. Hur klär jag mig? Hur uttrycker jag mig? Vilken information sprider jag om mig själv, eller inte? Frågorna är många för att vår tid kräver transparens och trovärdighet. Det gäller alla branscher och yrken. Det främsta beviset på din kompetens är att du lever som du lär. Den som arbetar medialt är tvungen att vara extra stringent på denna punkt. Döm därför min förvåning när jag inför detta hyllningsporträtt av Anna Felländer börjar kika på hennes digitala närvaro.

Linkedinprofil luktar gammal kommuniststat
 

Besök gärna Anna Felländers Linkedinprofil. Där står INGENTING. Vilket får mig att börja gräva desto flitigare. Vad är problemet? Vad är det hon försöker dölja? Hennes yrkesbakgrund går inte av för hackor och går för den ihärdige att googla fram. Varför har Swedbanks talesperson för digitalisering och framtid, Anna Felländer, en Linkedinprofil som går ut på att dölja information istället för att bygga trovärdighet och arbetsgivarvarumärke? Linkedin, rekrytering och Swedbanks behov av att locka fintechkompetens räcker väl som anledning. Eller?

Carl Bildt är Twittergeni. Anna Felländer är Twitteranalfabet.
 

Anna Felländer öppnade konto på Twitter i februari år 2014, tre månader efter att ha utsetts till chefsekonom. Nu är hon digitaliseringsekonom och har en twitterkanal som är rena skamfläcken. Kära Anna, Swedbank har en kommunikationsavdelning. De bör kunna hjälpa till. Vad är problemet? Du är bankens talesperson i digitala framtidsfrågor och analfabet i sociala medier. Hur går det ihop?
 

Varför är du en talesperson för digitalisering om du inte använder digitala mediekanaler? Vem sänder du till?
 

Anna Felländers målgrupp är inte nätsmarta
 

Jag satt nyligen på Handelshögskolan och lyssnade på ett seminarium, ’Att leda digital transformation’. Toppgarnityr från TV4, Trelleborg, Forex och liknande kostymer. Jag hade tur som fick plats. Reservlistan var lång. Publiken var… senior. Liksom panelen. 50+ som talade till 50+. Ingen föreslog deltagarna att de skulle twittra på konferensen. Trots att ämnet var digitalisering. Handelshögskolan hade inte ordnat fri wifi till deltagarna. Trots att ämnet var digitalisering. Seminariearrangörerna hade ingen #hashtag för att samla alla inlägg, frågor och bilder från seminariet på nätet och göra dem enkelt sökbara. Trots att ämnet var digitalisering. Enkelt uttryckt – detta var INTE ett nätsmart sammanhang. Jag gissar att Anna Felländer syns och hörs i rätt många sammanhang av det här slaget. Det här är hennes värld. Därför har ingen reagerat över att hon är analog. Att hon är traditionalist. Att ’she doesn’t walk her own talk’.  
 

Jackie Kothbauer är personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att förvandla medarbetare och kunder till framgångsrika varumärkesambassadörer genom att bygga deras personliga varumärken.
 

Platsannonser