Premium
Foto: Handelsbanken
Krönika

Ett skott i benet på Handelsbankens varumärke

Alexanderhugget i Handelsbankens kontorsrörelse och stängningen av insättningar till personalstiftelsen Oktogonen är i sig helt rationella. Problemet är att det riskerar att torpedera varumärket och förvandla den till en bank bland alla andra. Det skriver Realtids Per Lindvall.

Per Lindvall
Uppdaterad 2021-05-25
Publicerad 2020-09-16

Storbanker i allmänhet är trögrörliga djur och trögrörligast av dem alla är Handelsbanken. Att den senare nu tvingas börja springa och kapa bort knappt hälften av sin tidigare så helgade kontorsrörelse och släppa sin ”kyrktornsprincip” ökar, som alla som suttit stilla för länge vet, risken för sträckningar, muskelbristningar och till och med...

Vill du läsa vidare?
Det här innehållet är en del av Realtid Premium. Med vår Premium-tjänst får du:
  • Tillgång till allt vårt innehåll på Realtid
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare
  • Tillgång till Realtids arkiv sedan 2004
  • Exklusiva erbjudanden från KTH Executive School och Lexly
Köp Premium
Redan medlem?

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
118 miljoner fördelades i branschen. Läs kommentarerna från de som fick mest.

Logga in