FinansKrönika

Är du great enough?

Jackie KothbauerJackie Kothbauer
Publicerad

Ovanligt många stjärnor har släckts ut denna vår. David Bowie, Prince, Bodil Malmsten, Olle Ljungström och andra är svåra att ersätta. Å andra sidan tänds många fler stjärnor inom fler yrken än någonsin. Så vad är utmaningen för den som lämnar anonymitetens skugga?

Personlig varumärkesexpert

Jackie Kothbauer

Svaret är förnyelse. Mark Zuckerberg och Karl Johan Persson engagerar människor långt bortom sina respektive branscher. Det beror på att deras ledarskap innehåller de två livsnödvändiga faktorerna – att ta risk och att leverera resultat. Låt oss kika på vad det innebär och varför skillnaden på att vara kulturentreprenör eller näringslivsprofil aldrig varit mindre. 

Att skapa en spelkaraktär

David Bowie och Prince var bland de första artister som förstod betydelsen av ett genomarbetat visuellt uttryck (kläder, frisyr, smink, skivomslag, scenografi, video). De arbetade med en separat artistidentitet inklusive namn; David Robert Jones alias David Bowie och Prince Rogers Nelson alias Prince och även The Sign. Framför allt var de tidigt ute med att skapa fullblodskaraktärer som tagna ur en film, snarare än att bara putsa upp sig innan de ställde sig på scenen eller framför kameran. Om Bowie och Prince hade startat i dag kunde ett av deras tidiga karriärmål ha varit att bli karaktärer i framgångsrika dataspel. Odla fans på den plattformen. Eller hur? 

Personliga varumärken i världsklass lever länge

Bowie och Prince bildade skola för en ny generation artister. Madonna och Lady Gaga är deras mest namnkunniga kvinnliga kollegor. Även svenska ABBA är ett exempel. Deras evergreen-kvalitet byggde på en unik genomarbetad varumärkesidentitet som präglade allt ABB:orna gjorde. När Benny Andersson fick frågan om vad som betytt mest för deras framgång blev svaret: ALLT. Allt är viktigast. För publiken är det en helhetsupplevelse. Melodierna, kläderna, gruppens sammansättning, skivomslagen, att välja rätt sammanhang med mera. Gruppens perfektionism satte ett naturligt stopp för halvdana återföreningsförsök eller turnéer. ABBA var state of the art eller inte alls. Därför överlever deras varumärke. Vad har det här med affärslivet att göra? Det finns en ny generation näringslivsprofiler, som bygger personligt varumärke genom att bryta konventioner och agera tvärtemot traditioner. 

Annons

Mark the great

När The Economist satte Facebooks vd Mark Zuckerberg på omslaget den 9 april 2016 var det i form av en staty. Som romersk kejsare. ’Imperial ambitions’ löd titeln och ’Empires built on data’ var ämnet. Nu är Mark Zuckerberg varken ensam eller unik som profilstark vd inom tech. Facebook är inte viktigare än Google. Ändå ser vi inte deras grundare alls i samma utsträckning. Efter att Steve Jobs har försvunnit så har Apple förlorat sin fixstjärna. Samsung dundrar fram, men vet du ens vad vd:n heter, än mindre hur han ser ut? Så vad är skillnaden? Om du undrar varför Mark Zuckerberg är den nya rockidolen behöver du bara gå in på hans Facebooksida. Den är en helt unik samling av professionella och privata meddelanden till världen. Allt från ’Så här ser mitt skrivbord ut’ till ’Jag och min fru gick igenom fyra missfall innan vi äntligen fick vår dotter Max’. Zuckerbergs öppenhet är unik och trendledande. Samtidigt finns det andra som har förstått vart vinden är på väg. Inte minst i Sverige. 

Greatness på svenska

Klarna är inget gigantiskt bolag, men vi ser Sebastian Siemiatkowski ta allt större plats i media för varje dag som går. Varför det? Både han och Mark Zuckerberg har bjudit rätt frikostigt på sina privatliv. Det är näringslivets avancerade variant av personligt varumärkesbyggande. Båda har öppet tagit ställning i samhällsfrågor. Båda driver branschens utveckling som ett av sina återkommande ämnen i utspel och i intervjuer. Numera vet vi att Sebastian både har levt på socialbidrag och blivit miljardär. Att på detta sätt bli en fullblodsmänniska är fortfarande extremt ovanligt inom näringslivet. Lika ovanligt som det i artistvärlden är att skapa ett fullfjädrat ego som Ziggy Zardust eller Lady Gaga. Allt detta gör dem till så mycket mer än kostymer som levererar imponerande kvartalsrapporter. Så varför är det fiction och alternativa världar som bygger artistikoner, men autencitet och frånvaro av lyx och traditionella statusmarkörer som bygger näringslivsprofiler? 

Så här skapas en ikon

I bägge fall är det modiga, kreativa, intelligenta individer som med stor fingertoppskänsla tar risk, bryter konventioner och framstår som unika i sina respektive yrkesgrupper. Vi får ofta läsa om betydelsen av att våga framhäva sig själv och synas, höras och sticka ut. Det är inte det som gör dig till stjärna. När Karl-Johan Persson förvandlar sig själv från en arvtagare som fått ett vd-jobb av pappa till en respekterad företagsledare som gör skillnad för Sverige, så krävs det att han gör något unikt, värdefullt och mätbart. I januari år 2014 sticker han ut hakan i en nyckelintervju i Dagens Industri. Offentliggör sitt beslut att ställa upp en återvinningsstation i varenda HM-butik i hela världen och sikta mot att bli kretsloppsneutral. Ingen aktör i världen av motsvarande storleksklass gör något liknande. Så vari består risken? Att det går att mäta nyckeltal kvartal till kvartal och därmed se om Persson flippar eller floppar. DET är skillnaden som gör skillnaden. Att våga ta risk att misslyckas offentligt och behöva skämmas. Att vilja driva utvecklingen inom en hel värld framåt. För att bygga stjärnstatus måste din prestation vara mätbar, jämförbar och överlägsen. För att bli ikon behöver du dessutom våga lämna den säkra, riskfria konventionen och göra tvärt emot alla andra. 

Annons

Jackie Kothbauer är personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att förvandla medarbetare och kunder till framgångsrika varumärkesambassadörer genom att bygga deras personliga varumärken.

Annons