Det skriver Bloomberg.
Kris för flygplans-Saab
Mest läst i kategorin
Den springande punkten är alltså utomstående länders intresse för att köpa stridsflygplanet Gripen som kostar 320 miljoner kronor styck.
Bristen på order gör att Saab minskar produktionstakten av Gripen, och underleverantörerna börjar lägga ner sin tillverkning av delar till planet.
Länder som utgör bakslag för Saab är enligt Bloomberg:
• Norge: Bestämde sig i november för att köpa 48 exemplar av det amerikanska stridsplanet Joint Strike Fighter, efter att analytiker räknat med att norrmännen skulle välja Gripen.
• Holland: Valde en månad senare också JSF att ersätta 85 äldre stridsflygplan.
• Danmark: Kan också komma att välja JSF senare i år skriver Bloomberg.
Tidigare order på Gripen från Sydafrika och Thailand är färdiglevererade år 2012.
I dagsläget kvarstår endast 26 av dessa plan att leverera, vilket innebär en årstakt på 10-12 plan jämfört med tidigare 15 skriver Bloomberg.
Det börsnoterade lastbils-Volvo har även affärsområdet Volvo Aero inriktat på flygplansprodukter, och det affärsområdet levererar jetmotorn RM12 till Gripen-planet men har börjat minska produktionen av den.
– Efter Sydafrika har vi inga fler order på Gripen, och det är ett faktum, säger Fredrik Fryklund till Bloomberg.
Han är talesperson för lastbils-Volvo.
Nu står hoppet till nya Gripen-order från Indien och Brasilien, men vad det kan bli återstår att se.
Personbils-Saab är helägt av GM.
Försvarskoncernen Saab är numera ett helt separat börsnoterat företag, som är värt drygt 7 miljarder kronor på Stockholmsbörsen enligt Avanza.
Största delägare är British Aerospace med en ägarandel på drygt 20 procent.
Wallenbergarnas investmentbolag Investor äger knappt 20 procent, och Wallenberg-stiftelser nästan 9 procent.
Det framgår av Saabs hemsida enligt uppgifter från oktober 2008.
Tidigare ingick även lastbilstillverkaren Scania i konstellationen som då hade koncernnamnet Saab-Scania.