Annons

Annons

EliasRoni_534.png

Elias Abrahamsson fd vd på BigBank i Sverige börjar idag på Kreditz som Chief Commercial Officer. Rekryteringen är en del av storoffensiven försäljningsmässigt mot finansiella institutioner. Här bredvid Kreditz grundare och vd Roni Zacharion.

Kreditz tar in 7,5 miljoner kronor inför lansering i USA

Det svenska fintech-bolaget Kreditz tar in 7,5 miljoner kronor för att kunna gå till en stor försäljningsoffensiv mot banker och finansiella institutioner och även för att kratta manegen inför lansering i USA.

För snart ett år sedan kunde Realtid berätta om den nystartade starten Kreditz som erbjuder en appbaserad så kallad "person-till-person"-lösning för kreditbedömning. Under hösten har bolaget genomfört en nyemission som ska stängas inom kort. Målet är att få in 7,5 miljoner kronor.

– Vi har gått ut till potentiella investerare som vi tycker är ett bra nätverk. Det är viktigt att ha rätt kompetens i bolaget. Jag vill ha aktiva ägare som är med i teamet. Det är viktigt för mig att stärka upp med ett team som kan vara bra ambassadörer för bolaget som vill bolaget väl samtidigt som man har samma mål och vision i hela ägarkretsen så att man inte spretar åt olika håll i målsättningen. Jag kan tyvärr inte nämna några namn ännu eftersom emissionen inte är stängd, säger Roni Zacharion, vd och grundare av bolaget.

Vad ska ni använda pengarna till?
– Den går till en försäljningsoffensiv mot banker och finansiella institutioner och även för att kratta manegen inför lansering i USA, säger Roni Zacharion.

Annons

Annons

Pengar ska även gå till att stärka teamet som i dag är 13 stycken. Senaste rekryteringen är Elias Abrahamsson som anställs som marknadschef, CCO. Han kommer närmast från rollen som vd på Bigbanks filial i Sverige.

Appen låter användaren bekräfta identitet och betalningsförmåga hos köpare på marknadsplatser såsom Blocket och Tradera. Tjänsten ska förhindra bedrägerier.

Med Kreditz-appen kan du exempelvis kolla om personen som vill köpa din bil eller klocka har betalningsförmåga. Tjänsten använder sig av en betygskala från 0-10. Noll i betyg innebär i huvudsak att den potentiella köparen har en sämre ekonomisk historik än genomsnittet. Betyg på mellan 1-3 är knappt godkänt, 4-6 är lika med relativt god ekonomi och 7-10 mycket god.

Appens algoritm samlar främst in inkomstdata. Men den analyserar också konsumtionsmönster och vart en persons pengar tar vägen; till exempel om de hamnar på casinokonton, vilket ger sämre betyg. Den tar även hänsyn till räntenivåer. Algoritmen gör också körningar baserat på en baspopulation i befolkningen. 

Hur har intresset varit på marknaden, inte bara hos investerare utan hos användarna?
– Vi har två delar, en konsumentapp där man kan kolla varandra vid affärer på exempelvis marknadsplatser. Där har vi i dagsläget cirka 8 000 användare, vilket jag är nöjd med eftersom vi inte har marknadsfört appen mer än på våra sociala medier. De använder denna för att skicka förfrågningar till andra som de känner eller inte känner inför denna typ av affärer. Engagemangsgraden är väldigt hög.

– På  företagssidan har vi vårt API som vi säljer till banker, finansiella institutioner och marknadsplatser. Där har vi samlat ihop en handfull kunder.

Tre av dem nämns på hemsidan, Renthia, Sweetpay och Klue. Vilka fler som finns med i kundportföljen vill inte Roni Zacharion avslöja ännu förrän dessa lanserar integrationen fullt ut.

Hur många banker är ni uppkopplade mot?
– I dagsläget är vi uppkopplade mot över 5 000 banker i 37 länder. Antalet banker ökar varje dag. 

Är USA målmarknaden?
– Ja. Vi har blivit utvalda av svenska exportrådet, Business Sweden, deras Catalyst-program där vi får ett konsultteam som hjälper oss med att göra denna etablering i USA. Detta ska ska leda till 5-10 pilotkunder i USA innan sommaren.

USA är ett mer kreditcentrerat samhälle jämfört med Sverige, vilket är förklaringen till att just USA är målmarknaden, enligt Roni Zacharion, vd och grundare av Kreditz.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons