Finans Nyhet

KPMG:s robot sparar 3 250 arbetstimmar

Taggar i artikeln

KPMG
Foto: KPMG
Publicerad

En ny digital medarbetare sköter nu mycket av rutinarbetet på KPMG.

Camilla Jonsson

LT-B2, som roboten heter, kommer bland annat att effektivisera uppdragsadministrationen och förenkla den årliga kundutvärderingen, enligt ett pressmeddelande.

–Det gör stor skillnad i vardagen för oss. Roboten har uthållighet och spar tid, både för konsulter och administratörer, säger Annafrida Alfredsson som ansvarar för KPMG:s Shared Service Center i en skriftlig kommentar. 

Roboten, eller den digitala medarbetaren, är byggd på Robotic Process Automation (RPA). RPA-teknologin används främst för att automatisera manuella och regelstyrda processer, för att frigöra tid åt mer värdeskapande uppgifter. 

Annons

KPMG:s Shared Service Center har tillsammans med ett team specialister inom Digital Transformation & Innovation utvecklat roboten. Det övergripande syftet är att arbeta smartare med hjälp av modern teknik. 

–LT-B2 är en digital medarbetare som jobbar administrativt tillsammans med övriga kollegor på Shared Service Center och sköter sina uppgifter enligt förvalda regler, säger Annafrida Alfredsson.

Den nya processen innebär att KPMG bland annat effektiviserar hanteringen av företagets kundutvärderingar, där omkring 13 000 ärenden hanteras varje år. Med hjälp av LT-B2 får alla kundansvariga ett färdigt formulär att ta ställning till och godkänna. KPMG beräknar att den digitala medarbetaren kommer spara omkring 3 250 arbetstimmar årligen.

Annons

 

Annons