Finans Nyhet

KPMG om digitalisering: ”Det handlar om att förbättra affären”

Taggar i artikeln

Ideon Open KPMG
Mats Dahl, Director KPMG LighthouseMats Dahl, Director KPMG Lighthouse
Mats Dahl, Director KPMG Lighthouse Center of Excellence Data & AI. Foto: KPMG
Publicerad
Uppdaterad

När Mats Dahl började som director på KPMG Lighthouse för två år sedan fanns det två anställda. I dag är det över 40 personer som digitaliserar revisionsbyråns verksamhet och tjänster.

Marlene Sellebraten

För att en organisation och dess ledare ska ta till sig fördelarna med digitalisering är det nödvändigt att visa vad digitalisering innebär i praktiken. Med mottot “Seeing is believing” driver Mats Dahl KPMG Lighthouse Center of Excellence Data & AI, där han är director sedan två år tillbaka.

– När vi tar fram prototyper och visar vad det innebär i verkligheten så väcks innovationskraften hos verksamheterna. När man ser och kan testa så händer det grejer, och vi liksom våra kunder vill att det ska hända nu, säger han.

Mats Dahl har arbetat i IT-industrin i nästan 30 år, inom ett antal olika bolag och verksamheter.

Annons

– Jag har alltid jobbat i gränslandet mellan IT och verksamhet och har byggt goda insikter om vad digitalisering innebär på riktigt, säger han.

Han fortsätter:

– Många tänker på Uber eller Spotify när de tänker digitalisering, och att de är bra exempel på att göra olika typer av tjänster lättillgängliga och användarvänliga. Men det är bara den ena sidan av digitaliseringsmyntet. Den andra sidan innebär att det krävs en stor mängd dataspecialister inom en rad olika områden för att se till att tjänster som Uber och Spotify både utvecklas, underhålls och ger det värde för användarna som förväntas.

Annons

Vidare så är en avgörande faktor när det gäller digitalisering att organisationer tänker nytt, långsiktigt och på ett nytt och mer öppnare sätt avseende verksamhetsutvecklingen.

– Digitalisering på riktigt handlar om att förstå hur man använder modern teknologi, hur man skapar lösningar som är långsiktiga, samt hur man inte bara integrerar interna system med andra interna system utan även skapar sömlösa integrationer till externa organisationer och verksamheter utanför den egna. Allt för att få till stånd dataflöden för digitala tjänster som är till gagn för samtliga inblandade parter och som leder till ökade intäkter, minskade kostnader och minskar verksamhetsrelaterade risker, säger Mats Dahl, vars entusiasm knappt går att ta miste på.

– Ta en IT-gigant som Microsoft, som har genomgått en imponerande digital transformation, och gått från att sälja fysiska mjukvaruprodukter till att sälja och distribuera tjänster i molnet.

Annons

Den resan har även KPMG inlett, globalt såväl som i Sverige, baserat på den globala digitaliseringsstrategin där kompetenscentret Lighthouse med specialister inom Data, AI och nya teknologier är en av många framgångsfaktorer.

– Lighthouse är en global företeelse inom KPMG med mer än 15 000 dataspecialister och mer än 30 000 utvecklade digitala lösningar. Varje land beslutar själv om att investera i en Lighthouse-verksamhet som i sin tur arbetar i enlighet med den globala operationella Lighthouse-modellen och använder sig av enhetliga plattformar, molnbaserad infrastruktur och har liknande kompetenser runt om i världen. Den digitala strategin innebär enkelt uttryckt att när vi utvecklar saker på KPMG i Sverige så ska det vara lätt för andra länder att i sin tur implementera dem, och vice versa. Och det fungerar!

– I Sverige är det ledningsgruppen som beslutat om att etablera ett Lighthouse och den nuvarande digitala strategin, och ser det som en viktig komponent i KPMG:s digitala och verksamhetsbaserade strategi, där enheten har till uppgift att arbeta tvärfunktionellt med alla delar av KPMG. Vi har rekryterat en påtaglig del av den digitala kapaciteten till ett ställe för att samordna och utveckla gemensamma lösningar som är till gagn för såväl interna enheter som externa kunder. 

Strategin för Lighthouse, som funnits globalt inom KPMG de senaste sex åren och i Sverige sedan drygt två år tillbaka, handlar om att föra företaget framåt i en datadriven och digital riktning.

– I första hand ser vi till att digitalisera vår kärnverksamhet, det vill säga revision, skatt och rådgivning. En väsentlig komponent i mycket av det arbete som utförs inom KPMG:s olika verksamhetsområden är baserat på data i olika former och vi ser en stor konkurrensfördel i att effektivisera, automatisera och skapa digitala managerade tjänster, och på det sättet möjliggöra ytterligare mervärden till våra kunder.

Ett exempel är den nya revisionsplattformen som har utvecklats inom det nordiska Lighthouse-samarbetet. 

– Den nya digitala revisionsplattformen, NASAA Web, för våra mindre och medelstora klienter är ett exempel på hur man kan skapa förutsättningar för att digitalisera både samarbetet och datahanteringen i en väletablerad bransch, där vi sakta men säkert lägger en stabil grund för en ökad automatisering och ett utökat värde för samtliga inblandade i processen – såväl revisorer som klienter. Våra revisionskunder förväntar sig att KPMG bedriver revision allt mer baserat på digitaliserade revisionstjänster.

Lighthouse har hittills byggt appar för skatteprocesser, konkursutredningar samt etablerat bolagets molnarkitektur.

Mats Dahl ser många fördelar med att automatisera datadrivna tjänster, såväl för kunderna som för KPMG:s medarbetare.

– Genom att digitalisera och automatisera mer frigör vi tid för fler kundkontakter och mer kvalitativa arbetsuppgifter för våra experter och specialister, samtidigt som vi kan tillföra ett större värde genom djupare datadrivna analyser och insikter till våra kunder.

Den stora utmaningen för Lighthouse, var till en början, att hitta rätt kompetens inom data och visualisering.

 – För två år sedan hade vi inga datautvecklare, dataingenjörer, eller riktigt seniora data scientists. Nu är vi runt 40+ och har faktiskt ett överskott av sökanden. De som kommer till oss får jobba med spännande och komplexa får dessutom arbeta med den absolut senaste tekniken – vilket gör att det snarare är vi som säger nej till folk som söker sig till oss, än tvärtom.

Detta medför även andra utmaningar, i synnerhet att dessa anställda både är och snabbt blir attraktiva även för andra arbetsgivare.

Han fortsätter:

–  Vi har nu även infört ett agilt arbetssätt med mycket gott resultat, och arbetar kundorienterat tillsammans med verksamhetsexperterna inom Revision, Skatt och Rådgivningsverksamheterna. Detta tilltalar de kandidater som söker sig till oss, samt det faktum att vi har ett bra globalt samarbete och att vi har utvecklat ett mycket nära samarbete med våra nordiska KPMG-kollegor inklusive de baltiska staterna.

Att KPMG är en attraktiv arbetsgivaren inom IT bekräftas av bolagets ökade popularitet bland IT-studenter; bolaget har nyss klättrat 20 placeringar på Universums lista när IT-studenter fick välja drömarbetsgivare.

– Vår digitala transformation är baserad på vad KPMG behöver. Det kräver en del att digitalisera men det finns enormt stora långsiktiga fördelar. Samtidigt ställer det krav på verksamheten. En viktig uppsida handlar om att vi tar bort timbaserade begränsningar kopplat till antalet kunder vi kan arbeta med då automatisering befriar experternas tid för fler uppdrag. Det är en viktig aspekt av digitalisering: det förändrar vad en organisation kan göra.

Mats Dahl deltar som expert i Realtids och Ideon Opens kommande Corporate Innovation co-learning day för finansbranschen. Utbildningen modereras digitalt av Jakob Nielsen och Gustav Widerström från Ideon Open – experter inom öppen corporate innovation och digitala möten.

Mer information och anmälan finns här. >>

Annons