Realtid

Köp klippkort för egen privatjet

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 maj 2009Publicerad: 05 maj 2009

Ett sådant klippkort avser som utgångspunkt 25 flygtimmar, och kostar från 1,3 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygtimmarna mäts från dess att planet lättar tills det tar mark igen, så att man slipper betala för långa väntetider på väg till och från startbanan.

Moms tillkommer inte om man flyger utomlands, men för en inrikesresa i Sverige tillkommer 6 procents moms.

För 1,3 miljoner får man ett ”lätt” privatjet för upp till sex passagerare.

Det lämpar sig främst för resor inom Europa.

För långa resor till exempelvis USA, rekommenderas man köpa minst JetCard ”Stor” för 2,9 miljoner.

Då får man ett plan för upp till tio passagerare som har längre räckvidd.

Eller klippkortet ”Global” för 4 miljoner med ett plan upp till 14 passagerare.

Air Partner lanserade JetCard för två år sedan och har totalt sålt över 100 av dem.

ANNONS

Kunderna är både företag och privatpersoner.

Namnen är hemligstämplade, men enligt uppgift finns medlemmar av brittiska kungahuset bland JetCard-innehavarna, liksom fotbollsproffs, statsministrar och pokerspelare.

Air Partner etablerade sig i Sverige i augusti 2007.

– Men JetCard är vår allra exklusivaste produkt, så vi har inte lanserat den på riktigt i Sverige förrän nu, säger Air Partners Sverigechef Andreas Wahlman.

Bland konkurrenterna finns företaget Netjet, men enligt Wahlman finns flera fördelar med Air Partners klippkort:

• Ett JetCard gäller hur länge som helst tills man utnyttjar det. Om man bara har utnyttjat en del eller inget alls, kan man få resten av kortet återbetalt.

• Allt ingår i JetCard inklusive bränsle, landningsavgift och hantering på flygplatsen. Även om priset på jetbränsle exempelvis tredubblats tio år efter att man köpt sitt JetCard, gäller fortfarande det antal flygtimmar som man köpte kortet med.

• Air Partner är störst i världen på att hyra flygplan, och har en global organisation i 16 länder. Därför kan flygplan skakas fram inom 24 timmar var man än är i världen. Storleken gör även att Air Partner kan garantera låga priser.

ANNONS

Det är engelsmannen Tony Mack som är största delägare i Air Partner.

Hans pappa grundade företaget 1961.

Företaget är börsnoterat på Londonbörsen, och är där värt 600 miljoner kronor vid gällande börskurs kring 500 brittiska pence.

Bolaget är skuldfritt och har haft mycket god lönsamhet, med en vinst per aktie på över 60 pence i fjol.

Men svagare konjunktur har märkts i USA och riskerar även att börja slå igenom i Europa nu också.

De privatjet man får flyga i om man har JetCard, varierar beroende på vilken storlek man väljer.

För den minsta storleken upp till sex passagerare blir det troligen något av Air Partners sex egna Learjet 45 som är stationerade på Biggin Hill-flygplatsen 45 minuters bilresa från London City.

– Den flygplatsen är avsedd särskilt för privatjet, så man sparar mycket tid på att slippa trafik och andra köer och kontroller som finns på storflygplatserna, säger Wahlman.

ANNONS

För den storleksklassen kan det även bli en Citation eller Hawker man får flyga med.

I den medelstora klassen upp till sju passagerare kan det bli en Citation, Falcon eller Hawker.

I den stora klassen upp till tio passagerare har Air Partner flygplansmodellerna Challenger, Falcon, Gulfstream och Legacy.

Och i den allra största klassen upp till 14 passagerare, finns det modellerna Challenger, Falcon, Global och Gulfstream.

Alla flygplan är ungefär bara ett par år gamla.

Air Partner hyr alltså inte bara ut flygplan med klippkortet JetCard, utan det kan även vara företag som vill hyra ett plan en enstaka gång för exempelvis en kick-off.

Resebyråer kan också för sina behov hyra flygplan från Air Partner.

Man kan även hyra privatjet för enstaka tillfällen.

ANNONS

– Men målgruppen för JetCard är framförallt de kunder som bokar privatjet vid fler än två tillfällen per år. Då är JetCard prisvärt, säger Wahlman.

Förutom
de sex egna Learjet-planen, hyr Air Partner in alla flygplan för varje kunds behov, så vid en kraftig lågkonjunktur om kunderna uteblir, slipper Air Partner bli stående med en massa inhyrda flygplan som inte hyrs vidare ut.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS