Finans Nyhet

Konsumentverket ska träffa Klarna

Publicerad

UPPDATERAD. Allt fler anmäler Klarna till Konsumentverket (KO) – som ska diskutera detta med betalbolaget. Det är många anmälningar med branschmått, menar KO. Men Klarna håller inte med och pekar på att de bara haft 1,7 klagomål per en miljon köp i Sverige.

2016 gjordes 51 anmälningar mot Klarna, och fram till september i år hade 86 anmälningar kommit in, enligt Sveriges Radio.

– Inom finansiella tjänster är det mycket anmälningar, säger KO:s jurist Anna Hult till radion.

Och nu ska myndigheten träffa Klarna för att diskutera kundernas klagomål.

Annons

– Då är det bland annat att konsumenter upplever att de inte fått den första fakturan, vilket gör att man fått påminnelser eller inkassobreven från Klarna i stället för den första fakturan, säger Anna Hult till radion.

Enligt Anna Hult verkar många anmälare bli överraskade över försenade betalningar från Klarna. Kanske har fakturan hamnat i skärpposten eller är den otydligt utformad, tror hon.

I ett mejl till Realtid.se skriver Klarnas komchef Johan Gustafsson att anmälningarna ändå är få i förhållande till att betalbolaget ”står för 40 procent av betalningarna i den växande svenska e-handel”. 

Annons

”Det är inte överraskande att antalet klagomål har ett samband med antalet transaktioner, men våra senaste siffror från maj visar att vi hade 1,7 klagomål per en miljon köp i Sverige, men det finns alltid utrymme för förbättring. Vår app där kunden får notiser om när fakturan kommit samt en ”friendly reminder” dagar innan den förfaller är ett exempel på det”, skriver han i mejlet till Realtid.se.

Vidare menar han att det är Klarna som föreslagit ett möte med KO.

”Det är vi som har initierat mötet med Konsumentverket eftersom vi har ett ömsesidigt utbyte av en bra dialog”, menar han.

Annons

Annons