Annons

Annons

Joakim-Lundberg-Klarna.jpg

Klarnas svenska verksamhet växte förra året rörelseintäkterna med 15 procent. Den nye Sverigechefen Joakim Lundberg vill fortsätta vinna marknadsandelar.
Klarnas svenska verksamhet växte förra året rörelseintäkterna med 15 procent. Den nye Sverigechefen Joakim Lundberg vill fortsätta vinna marknadsandelar.

Klarnas Sverigechef: ”Vi vill växa mer än marknaden”

Klarnas nye Sverigechef Joakim Lundberg vill att betalbolaget ska fortsätta vinna marknadsandelar i Sverige. I en intervju med Realtid säger han att bolaget hanterar en majoritet av de svenska e-handelsbetalningarna idag. 

Joakim Lundberg, med elva år inom Klarna och försäljningschef i Sverige under de senaste tre åren, ser som sin viktigaste uppgift att säkerställa fortsatt förtroende från kunderna som han säger inkluderar de största svenska handlarna samtidigt som slutkunderna ska vara nöjda. 

– Vi har en stark position på marknaden med många stora och små e-handlare samtidigt som vi har en konsumentefterfrågan som aldrig varit så stor och ökande. Det mest spännande är att de få de två faktorerna att samexistera på bästa sätt, säger Joakim Lundberg. 

Klarnas svenska verksamhet växte förra året rörelseintäkterna med 15 procent till 1,9 miljarder kronor, vilket är ungefär en tredjedel av koncernens intäkter. 

Annons

Annons

– Vi växer mer än vad e-handeln växer i Sverige. Vi tar marknadsandelar och växer i nya typer av kunder. Vi har på senare år etablerat oss med betalning i fysiska butiker hos ett antal kedjor, till exempel Intersport, det går bra i Sverige. 

Ambition för tillväxt i Sverige?

– Vi har dels en ambition att de handlare som jobbar med Klarna förstås ska fortsätta med det och starta nya samarbeten. Det betyder att vi har tillväxtmål som är större än tillväxten på marknaden, vi vill växa mer, säger han utan att kvantifiera tillväxtambitionerna. 

Hur ska ni göra för att nå era mål?

– Vi ska säkerställa att vi levererar det handlarna vill ha och ska fortsätta utveckla lösningar som direkt löser problem för och hjälper våra handlare. Vi har en stor grupp personer som pratar med våra kunder dagligen och tar in feedback från dem. 

– Vi är i ett läge där det finns otroligt mycket mer att göra både med befintliga områden och inom nya vertikaler som vi inte jobbat så mycket med.

Med nya vertikaler menar han sådant som inte tillhör traditionell e-handel som till exempel köp av innehåll och olika prenumerationer. 

Han säger att hans uppgift samtidigt är att upprätthålla och höja redan höga kundnöjdhetstal. 

Hur ska ni göra för att nå era mål med nöjda slutkunder och handlare?

– Det är konsumenterna som väljer hur han eller hon vill göra med sina betalningar, med fraktalternativ och liknande. Så länge vi kan fortsätta vara det alternativet som konsumenten vill ha är det bra också för våra handlare, som kan sälja mer, men också minska tryck på sin egen kundtjänst med bland annat mindre klagomål och mindre reklamationer.

Hur ska ni göra rent praktiskt för att komma dit?

– Vi har olika initiativ som appen, som underlättar främst för kundens vardag med bland annat påminnelse om betalning. Vi har också ett stort projekt, vår "nollmission", där vi ska minimera alla onödiga kundklagomål och öka kundnöjdheten ännu mer.

Utmaningar?

– Utmaningen är att se till att Klarna springer fortare framåt för att befästa den roll vi har som den som leder utvecklingen i branschen. 

Hur stor marknadsandel har Klarna i Sverige?

– Det beror lite på hur man räknar men vi hanterar en majoritet av de svenska e-handelsbetalningarna idag. 

Klarna meddelade nyligen att bolaget tar in 4,4 miljarder kronor i nytt kapital för att kunna finansiera sin satsning i USA, men det innebär inte mindre fokus på den svenska verksamheten, säger Lundberg:

– Det är klart att det är stort fokus på tillväxtmarknaderna men vi är så pass stora idag att vi utan problem kan fokusera på flera områden. Vi satsar väldigt stort i Sverige både på produktutveckling och på att anställa fler.

– Sverige och Norden fortsätter vara de marknader där vi först får ut nya lösningar för att vi har en bra grund där och bra samarbeten med många stora butiker som också kan hjälpa oss få ut nya lösningar. Det är fortfarande en extremt prioriterad region, säger Joakim Lundberg.  

När det gäller konkurrenter säger Lundberg att det är egentligen alla slags betalningar som sker utanför Klarna, inklusive köp av bostad och bil. När det gäller enskilda varumärken nämner han Swish utifrån att de lyckats bra med att uppnå en hög medvetenhet hos konsumenter. Globalt finns PayPal, men de är inte lika stora i Sverge som exempelvis i USA. 

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons