Klarna och H&M ändrar upplägg efter granskning.
Foto: Klarna
Fintech

Klarna och H&M ändrar upplägg efter granskning

Betalningslösningsbolaget Klarna och klädföretaget H&M har ändrat upplägget för betalningar efter en granskning av Konsumentverket. Det rapporterar Svenska Dagbladet, SvD. 
 

Uppdaterad 2021-03-16
Publicerad 2021-03-16

– Klarna uppger för oss att de och H&M har ändrat sidan och gjort en rättelse, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till tidningen. 

Sedan förra året får inte kredit- eller avbetalningsköp vara varken det ifyllda eller första alternativet när konsumenter näthandlar. SvD visade då hur Klarna och H&M rundade den nya regeln och Konsumentverket påtalade att Klarnas lösning hos H&M stred mot reglerna. Detta skall nu vara justerat. Ingen av aktörerna har ställt upp för en intervju med SvD. 

Konsumentverket skall nu kontrollera rättelsen. 

Platsannonser

Logga in