Annons

Annons

Klarna lanserar ”nollmission” mot kritik

Klarna har fått hård kritik för otydlighet om extra kostnader och oklara betalsätt. Nu sätter företaget in flera åtgärder för att komma tillrätta med oklarheterna. Bland annat presenteras projektet ”Nollmission” .

Företaget som tillhandahåller betalningslösningar har fått fler GDPR-anmälningar hos Datainspektionen än de fyra storbankerna tillsammans. Det visar en granskning som Di Digital gjort.

Men, det är inte bara kritik om hur företaget hanterar kundernas personuppgifter som Klarna nu brottas med. Klarna har även kritiserats för otydlighet om extra kostnader och oklara betalsätt.  Till exempel har många kunder antagit att tjänsten, som fram tills nyligen kallades för ”konto”, innebär att pengarna dras direkt från bankkontot, när det egentligen handlade om en kredit där ränta tillkommer. För att tyddliggöra vad tjänsten innebär har den nu fått namnet ”delbetalningskonto”.

Det skriver Dagens Nyheter.

Annons

Annons

Nu presenterar vd:n och grundaren Sebastian Siemiatkowski det nya projektet ”Nollmission” som syftar till att Klarna ska bli kvitt alla klagomål.  

– Vi har insett att vi kanske inte alltid varit bäst på att berätta vad vi gör för någonting, säger Sebastian Siemiatkowski till DN.

Till exempel ska  bolaget löpande redovisa antalet klagomål på sin hemsida samtidigt som de arbetar för att komma till rätta med kritiken.

 

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons