FinansNyhet

Kinnevik satsar 96 miljoner på gröna matkassar

Simple FeastSimple Feast
Publicerad

Pengarna ska främst användas för att utveckla Simple Feasts ekologiska och växtbaserade matkoncept på svenska marknaden.

Realtid.se

Matkasseföretaget Simple Feast erbjuder ekologiska växtbaserade måltider och har funnits i Sverige sedan 2018. Nu skalar företaget upp ytterligare på den svenska marknaden med en investering från Kinnevik på 96 miljoner kronor. Investeringen kommer främst att användas för att ytterligare sprida Simple Feasts matfilosofi och måltidskoncept i Sverige. Pengarna kommer även att investeras i forskning om framtidens livsmedel, samt för att att utveckla hur man packar och levererar mat på det mest hållbara sättet. Det framgår av ett pressmeddelande.

Kinnevik har hållbarhet som en integrerad del av sin affärsmodell och investerar i företag som driver utvecklingen framåt. De vill satsa på hållbara företag med lång livslängd, som samtidigt bidrar positivt till samhället. Därför ser Kinnevik stor potential i investeringen i Simple Feast.

– Vi har imponerats över vad Jakob och teamet på Simple Feast åstadkommit under de senaste åren. Vi är övertygade om att bolagets position som ett växtbaserat alternativ ligger helt rätt i tiden och är något konsumenter över hela världen i allt större utsträckning kommer att efterfråga. Simple Feast har möjligheten att ta en ledande position i utvecklingen mot en mer hållbar och hälsosam kosthållning, och vi ser fram emot att följa med på bolagets resa framöver, säger Georgi Ganev, vd på Kinnevik i en presskommentar.

I Sverige har Simple Feast haft en stark tillväxt sedan lanseringen 2018. Antalet sålda matkassar har ökat med mer än 200  procent under Q4 2020, jämfört med samma period 2019. Nu vill företaget expandera ännu mer.

–  Att Kinnevik nu ingår i Simple Feasts ägargrupp är ett kvitto på två saker. Att hållbarhet och riktigt god mat är en framgångsrik och viktig kombination och att Simple Feasts progressiva utveckling i bägge områdena har varit rätt väg att gå. Vi svenskar är väldigt motiverade att göra mer gröna val om vi kan se eller känna den direkta effekten. Eftersom Simple Feast arbetar med utveckling av både mat och förpackningar samt leveranslösningar, kan vi påverka hela ledet i en mer hållbar riktning. Särskilt nu när vi har fått mer resurser, säger Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast.

 

 

Annons