- Publicerad
<pufftextlänk>Kinesiska turister förväntas bli den största tillväxtmotorn i turism över hela världen de kommande åren.</pufftextlänk> Den svenska Turistdelegationen ser därmed stor potential för Sverige. ”Svenska resebyråer och hotell måste förbereda sig och anpassa sina erbjudande så att kinesiska turister lockas till Sverige”, säger Peter Terpstra, projektledare och utredare vid Turistdelegationen, till Realtid.se.
Världsturistorganisationen uppskattar att antalet kinesiska turister kommer att uppgå till 100 miljoner år 2020, vilket är en ökning från 12 miljoner år 2001. Detta innebär att Kina snart kommer att ha gått om Ryssland som utresemarkand och placera sig som världens fjärde största avsändarländer av turister efter Tyskland, Storbritannien och USA.
För Sveriges del skulle detta innebära över 100.000 kinesiska besökare år 2020, jämfört med dagens 15.000.
– Sverige är i dag underrepresenterat som resedestination för kinesiska turister, men vi ser hela tiden en ökning. Om man räknar på antalet gästnätter som kinesiska turister har genererat under perioden januari till september i år har de ökat med 156 procent, jämfört med samma period förra året, säger Peter Terpstra.
Turistdelegationen ser stor potential av det ökande antalet kinesiska turister i Sverige.
– Viktigt för att Sverige ska kunna dra nytta av denna utveckling är att se till att vi har en god beredskap. Vi måste bland annat se över att det finns tillräckligt med kapacitet vad gäller flyg och att turistnäringens aktörer erbjuder produkter som lockar hit kineser, anser Peter Terpstra.
Drygt hälften av de kineser som besöker Sverige väljer Stockholm. Därefter kommer Göteborg och Malmö.
Orsakerna bakom denna dramatiska ökning av kinesiska turister är främst det ökande välståndet i Kina och den snabbt växande medelklassen.
– Vad som också påverkat kinesernas möjligheter att resa utomlands är avskaffandet av restriktioner. Även ADS-avtalet som slöts mellan Kina och EU förra året innebär att det blir allt lättare för kineser att komma till Europa, säger Peter Terpstra.
ADS-avtalet innebär att samtliga EU-länder är välkomna att marknadsföra sina destinationer i Kina. Marknaden är dock fortfarande reglerad, bland annat ska resebyråer i Kina vara godkända av myndigheterna. Myndigheterna vill fortfarande bibehålla kontrollen av den kinesiska befolkningens rörlighet och begränsa utflödet av utländsk valuta.
Den typiske kinesiske turisten är mellan 25 och 44 år, förmögen och högutbildad. Huvuddelen av det kinesiska resande sker i dag till Asien. Därefter kommer Ryssland och Europa, där Tyskland är populärast. Hos kineserna är det Europa som stiger snabbast i popularitet av kontinenterna.