Finans Nyhet

Så har pandemin påverkat jakten på talangerna

Foto Yolk CoWorking - Krakow via UnsplashFoto Yolk CoWorking - Krakow via Unsplash
Foto Yolk CoWorking – Krakow via Unsplash
Publicerad

Arbetsmarknaden verkar ha utvecklats till talangernas fördel under pandemin. Men även stora arbetsgivare ser en uppsida i jakten på talangerna jämfört med före pandemin.

Hur jobbar världens mest attraktiva arbetsgivare med employer branding, rekrytering och kompetensförsörjning under och efter pandemin? Det får vi svar på i en ny undersökning från employer branding-byrån Universum, som har frågat över 1250 ledare från 37 branscher och 71 länder om hur de tänker kring employer branding nu och efter pandemin. I undersökningen ingår 63 av de 90 som räknas till världens mest attraktiva arbetsgivare.

Konkurrensen om talanger till nyckelroller är fortfarande hög

Även om antalet rekryteringar har minskat under pandemin är employer branding fortfarande en viktig prioritering bland arbetsgivarna. Konkurrensen om talanger till nyckelroller är fortfarande hög, då pandemin främst slog hårt mot vissa branscher som hotell- och restaurang och event- och underhållningsindustrin medan det skapades nya jobb i andra branscher. Nästan hälften av de mest attraktiva arbetsgivarna (48 procent) i undersökningen tror att det kommer bli svårare att rekrytera under de kommande tolv månaderna. Däremot är situationen inte alls lika utmanande som före pandemin 2019, då 80 procent av de mest attraktiva arbetsgivarna svarade ja på samma fråga.

Annons

”De mest attraktiva arbetsgivarna var snabba med att svänga om till en virtuell rekryteringsmiljö.”

Eftersom konkurrensen om talangerna är fortsatt hög, ser närmare 70 procent av alla respondenter employer branding som en av de viktigaste prioriteringarna 2021. Bland de mest attraktiva arbetsgivarna ser 71 procent employer branding som en viktig rekryteringsaktivitet samt för att behålla kompetens inom bolaget.

– De mest attraktiva arbetsgivarna var snabba med att svänga om till en virtuell rekryteringsmiljö och villiga att investera i virtuella internships medan andra drog sig tillbaka. De här företagen överlevde inte bara, utan blomstrade, säger Mats Röjdmark, vd för Universum, i ett uttalande i rapporten.

Allt färre stora arbetsgivare känner sig hotade av startups i konkurrensen om talanger jämfört med innan pandemin.

Nu svarar endast 16 procent att de känner sig hotade av startups, medan hela 38 procent svarade ja på samma fråga 2019. En förklaring kan vara att unga talanger prioriterar den trygghet som en större arbetsgivare kan erbjuda under pandemin.

Annons

Många av arbetsgivarna har sett över sitt erbjudande till de anställda under pandemin. Att flexibelt arbetssätt har dykt upp spå listan är kanske inte så förvånande, men även mångfald och inkludering har blivit allt viktigare och bland de mest attraktiva arbetsgivarna är det den allra viktigaste prioriteringen. Även kompetensutveckling är en viktig prioritering i erbjudandet. 

 

Annons