Linda Björck
Linda Björck är expert på Linkedin.
Karriärtips

Rätt och fel på Linkedin

Ser man att någon gör fel på Linkedin ska man inte vara rädd för att säga till. Det menar experten Linda Björck och ger samtidigt sina 6 bästa tips på hur man använder kanalen på rätt sätt.

Uppdaterad 2016-06-22
Publicerad 2016-06-21

Linda Björck är expert på marknadsföring i sociala medier. Hon förklarar att eftersom Linkedin är ett affärsnätverk är kravet på bra och relevant innehåll högre än till exempel på Facebook.

– Med tanke på att det är mer än två miljoner användare på Linkedin i Sverige så är det all idé att vara där. Det absolut första du ska börja med är att se till att hela din profil är komplett ifylld med ett proffsigt foto, säger hon.

– Genom återkommande aktiviteter i kombination med bra inlägg och att vara hjälpsam kan du sedan bygga upp ditt personliga varumärke.

Det gäller dock att tänka till innan man lägger upp något. Allt passar inte. 

– Det jag ser är att citat börjar komma mer och mer på Linkedin. Det har varit väldigt vanligt på Facebook och Instagram och jag tycker de hör bättre hemma där än på Linkedin.

Linda brukar säga till när hon ser något som är helt tokigt.

– Nyligen såg jag ett företag som använde en privat profil. Jo, det förekommer faktiskt! Då skickade jag ett meddelande till dem, alternativet är att anmäla profilen på Linkedin. Det som gjorde mig förvånad var att med denna ”privata företagsprofilen” hade jag nästan 100 gemensamma kontakter. Så titta en extra gång vem du tackar ja till på Linkedin.

Hon uppmanar alla att följa hennes exempel och säga till om något är fel.

– Gärna i ett privat meddelande. De som jag har sagt till har uppskattat det, säger Linda Björck.

Så använder du Linkedin på rätt sätt: Lindas 6 bästa tips


1. Använd ett språk
När du har skapat din profil så ska du använda ett språk. Blanda aldrig engelska och svenska, eller tyska för den delen, utan skapa din profil på fler språk i stället.

2. Var relevant
Innan du gör ett inlägg, fundera på vad dina kontakter och följare kommer att ha för nytta av ditt inlägg. Om du delar en länk, skriv gärna en kort information om varför det är intressant för dina kontakter. Är ditt inlägg rätt för Linkedin eller passar det bättre i någon annan kanal?

3. Skicka alltid personliga förfrågningar
Det är alldeles för lätt att skicka iväg en standardförfrågan på Linkedin. Tänk på att alltid skriva ett personligt meddelande, gärna varför du vill skapa kontakt och om ni har träffats, skriv det också. Du skickar en personlig förfrågan genom att gå in på en persons profil.

4. Undvik reklam
Då tänker du kanske, hur ska jag då kunna sälja mina tjänster och produkter? Jo med content marketing, innehållsmarknadsföring. Då delar du med dig av din kunskap och visar på så sätt att du är bra på det du säger att du är bra på. Det kan vara i en blogg, i Pulse eller som ett vanligt inlägg. Ju mer du delar med dig av din kunskap desto trovärdigare blir du.

5. Var aktiv, men inte för aktiv
Det här är en balansgång, om du är för aktiv så tar du upp dina vänners flöde och om du är för lite aktiv syns du knappt. Jag rekommenderar att du gör ett kvalitativt inlägg varje arbetsdag och sedan att du är aktiv i några utvalda grupper. Inlägget behöver inte vara ditt eget utan det kan vara någon annans inlägg som du delar med dig av. Så länge det är relevant och kopplat till det du arbetar med.

6. Låt bli att korsposta
Att korsposta innebär att man automatiskt delar med sig av exakt samma inlägg med exakt samma text om inlägget. Det går givetvis att dela samma inlägg i flera kanaler men se till att anpassa inlägget efter varje kanal. På Linkedin ska du undvika att lägga inlägg som du lägger på Facebook eller Pinterest. Visst, du kan lägga en bild på Instagram och sedan dela samma bild på Twitter men budskapet och texten om bilden bör ändras. Något som jag ofta ser är att man delar från Instagram till Facebook eller Twitter. Det är stor skillnad mellan kanalerna och på antal hashtags som man använder. Till Facebook följer allting med förutom om du har @ (taggat) en person, inklusive alla hashtags. Till Twitter blir det bara en länk till din bild på Instagram.

Då frågar jag dig: Varför? Gör du det här för att det är enkelt för dig och att det ska vara en aktivitet i dina kanaler? Vad får dina följare och kontakter ut av det? Anpassa istället varje inlägg och portionera ut dem så de hamnar på olika tider i kanalerna, anpassat efter respektive kanal. Det kräver lite mer jobb av dig men du kommer få ett bättre resultat.

Fakta

Linda Björck driver företaget SmartBizz i Helsingborg. Hon är utbildad social media manager och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier samt föreläser och utbildar i sociala medier, marknadsföring samt favoritverktyget Linkedin.

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av näringslivets hjärta; profilerna, pengarna och politiken.

Logga in