Planeringen hade pågått i tre år innan kafferosteriet Johan & Nyström startade i oktober förra året.
Kafferosteriet Johan & Nyström
Mest läst i kategorin
– Vi har satsat mycket pengar, både finansierat själva och fått lån via Almi. Men sedan har vi jobbat väldigt hårt och vuxit med kapitalet, säger Johan Damgaard, en av delägarna i Johan & Nyström kafferostare och tehandlare AB.
Rosteriet ligger i Tullinge, utanför Stockholms innerstad. Inne i lokalen visar Johan Damgaard mig uppför en trappa in till det nyinredda kontoret som består till hälften av ett stort kök med röd- och vitrutiga golv. På hyllorna glänser långa rader av te- och kaffeburkar och jag hinner räkna till åtminstone fem olika stora espresso-maskiner innan Johan vant sätter igång en av dem.
– Det här är hjärtat i Johan & Nyström, här provar vi ut alla nya sorter och komponerar alla blandningar, säger han när han skummar mjölk till två caffe latte.
Johan & Nyström producerar en del kaffeblandningar, men till skillnad från de större kafferosterierna säljer de även kaffe i den rena formen.
– Det är först i ren form som man kan känna smakerna i ursprungskaffena. Etiopiskt kaffe smakar lite citron och vår Kenya Iriga lämnar ett tydligt vaniljspår på tungan, säger Johan.
Beroende på var kaffet odlats varierar doften och smaken. Jämförelsen med vin är inte långt borta och bekräftas också av Johan.
– Man kan även lagra kaffe och på så sätt påverka smakerna. Kaffe kan egentligen lagras hur länge som helst. Det kan ge en jordigare smak och vissa bönor mår bäst av att lagras innan man rostar dem.
Kaffebönorna köps direkt från odlarna från hela världen, bland annat Kenya, Indonesien, Brasilien och Jamaica. Nere i lagerlokalen visar Johan Damgaard böndernas namn, som står tryckta på kaffesäckarna.
– Det är det bästa sättet att veta exakt vart våra pengar går, säger Johan
I lagret doftar det av kaffe, men hyllorna med te gör sig också påminda. Tesortimentet sträcker sig från rena till smaksatta sorter. Från det röda Rooibos till olika svarta och gröna teer. Teerna köper Johan & Nyström in direkt från en samarbetspartner i Tyskland. Men det betyder inte att tehandlaren Johan & Nyström tar hem vad som helst.
– Vi satte oss och provade tusen olika sorter och valde ut 120 av dem. Sedan ville vi inte kopiera de gamla storsäljarna utan hitta nya, säger Johan Damgaard.
I dag är 80 procent av allt te som säljs i Sverige rabarbergrädd, söderblandning och earl grey. Johan & Nyströms utmanare kallas 54:an och har smak av jordgubbar, grädde och champagne.
Till jul säljer Johan & Nyström även andra blandningar med namnen Röda mulen och Lussete, med smak av bland annat saffran, kanel, apelsin och kardemumma.
Bredvid lagerlokalen i Johan & Nyströms kafferosteri finns så de stora rostmaskinerna, med plats för upp till 90 respektive 20 kilo kaffebönor.
Här rostas två ton kaffe i veckan eller ungefär 100 ton kaffe per år. Jämfört med kaffejätten Gevalia är det än så länge inte mycket, där rostas det 60.000 ton per år.
Tidigare har Johan & Nyström också tagit emot grupper från företag som får prova på att göra sin egen rostning.
– Men nu har vi så mycket att göra att vi blivit tvungna att tacka nej till sånt fram till jul, säger Johan.
Den mörkare och kallare delen av året är av naturliga skäl den stora försäljningsperioden för te och kaffe.
– Så fort det regnar ute så sätter sig alla inne och kurar och då stiger te- och kaffeförsäljningen direkt, säger Johan.
Johan & Nyströms kaffe och te säljs i olika delikatessbutiker, kaffe- och tebutiker, olika kaféer och restauranger i det mer lyxiga skiktet. Totalt är kunderna i dag 250 stycken från Kiruna i norr till Ystad i söder.
Och enligt Johan Damgaard har de inte varit bortskämda med uppmärksamhet från leverantörerna tidigare.
– Kunderna är helt ovana vid att få utskick med information om nya produkter. Så det första vi gjorde var just det, säger Johan.
En hel del resurser har även lagts på att få enhetlig stil på all information från företaget. Både broschyrer, etiketter och hemsida har tagits fram i samarbete med en illustratör och grafiker.
Planeringen inför etableringen av Johan & Nyström pågick i tre års tid men det var inte utan erfarenhet som grundarna satte igång. Samtliga delägare hade tidigare arbetat i kaffe-branschen, och varit ”kaffe-nördar” som Johan Damgaard kallar det.
– Vi hade alla arbetat i branschen och tyckte att det saknades något; gott kaffe. Marknaden styrs av ett fåtal stora rosterier med fokus på volym och lågt pris. Vi tyckte att vi borde kunna sälja bättre kaffe, säger han.
Att bolaget startades i Botkyrka, i Stockholm, där arbetslösheten är hög, uppskattades av kommunen.
– Alla har varit vänligt inställda och det har underlättat, trots alla byråkrati och administration, säger Johan.
Och stödet har gett resultat. Under första året har Johan & Nyström omsatt omkring 8 miljoner kronor. Precis enligt budget.
– Om vi upprätthåller stabiliteten nästa år så kommer vi att behöva anställa några fler, säger Johan.
I dag är de tre som arbetar heltid med bolaget, även om Johan Damgaard dessutom skött en tjänst vid sidan om.
– Det har varit fullt upp. Men i december ska jag ägna all min tid åt Johan & Nyström, det ska bli skönt, säger han.