Jonas Bonniers bästa affär

För två år sedan köpte Jonas Bonnier 50 procent av Dagens Medicin från då konkursmässiga Ekonomi & Teknik Förlag. Bonnier kunde utnyttja situationen och köpa till underpris. Annonsuppgången sedan i höstas gör tidningen "oerhört lönsam".

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2005-05-11

För två år sedan fick Jonas Bonnier chansen att köpa ut partnern Ekonomi & Teknik Förlag. Per Bowallius, E&T:s dåvarande vd, behövde få loss pengar för att rädda Affärsvärlden. Förlagen ägde 50 procent vardera sedan starten 1994. Hembudsrätten gjorde att i praktiken var Bonnier den enda möjliga köparen. Annonskonjunkturen var i botten 2003 och den tidigare värderingen på cirka 40 miljoner för E&T:s andel krympte till en uppgörelse på 15–20 miljoner kronor.

Ni gav inte en krona över 20 miljoner?

– Det kommenterar jag inte. Affären kändes jättebra för båda parter, säger Jonas Bonnier till Realtid.se.

Magnus Lidholm, marknadschef på Dagens Medicin, säger spontant:

– Bonnier gjorde en kanonaffär!

Nu värderas hela Dagens Medicin med systertidningar i flera länder, samlade i moderbolaget Medicine Today International, till 150 miljoner kronor av bedömare i branschen.

Det som E&T inte kunde förutspå när de sålde till Bonnier var den formidabla annonsuppgång som startade förra hösten.

– Det kom en snabb överraskande annonsuppgång. Produktannonseringen tog fart i september 2004 tack vare de nya etiska reglerna som säger att läkemedelsbolagen inte längre får besöka läkarna. Och då måste de bearbeta marknaden på annat sätt, bland annat genom ökad annonsering, säger Magnus Lidholm.

Uppgången för läkemedelsannonseringen är hela 28 procent under årets fyra första månader jämfört med samma period förra året.

– Vi sålde produktannonser för 68 miljoner i Sverige förra året. Vi räknar med en ökning på 30 procent till 90 miljoner kronor i år.

Förutom effekten av de etiska reglerna för branschen så bidrog också konjunkturen och det faktum att Pfizers fusion med Pharmacia var klar till uppgången, enligt Lidholm.

Det innebär att Dagens Medicin i stort sett är tillbaka på samma toppnivå, 95 miljoner, som man sålde för år 2000. Dagens Medicin kniper 46 procent av marknaden för produktannonsering och marknadstvåan Läkartidningen 36 procent enligt annonsmätningsaktören MMM. Enligt Lidholm växer Dagens Medicin snabbast på området.

Därtill kommer platsannonseringen som drog in 32 miljoner i Sverige förra året. Den har inte återhämtat sig från toppnivån år 2000 på 60 miljoner, men är stabil med ett stadigt grepp om läkarannonseringen.

– Efter tre år är allt i organisationen så nedbantat att när vändningen kommer så blir det oerhört lönsamt, säger Magnus Lidholm.

Konjunkturuppgången för produktannonsering syns också i de andra länderna där Dagens Medicin ges ut.

– Alla länder visar svarta siffror, säger Magnus Lidholm.

Bonnier köpte E&T:s aktier i Dagens Medicinkoncernen, det vill säga 50 procent i Sverige, Danmark och Polen samt 25 procent i Norge, Finland och Holland. För detta gav Bonnier 15–20 miljoner kronor. Enligt Realtid.se:s beräkning utifrån dagens värdering på 150 miljoner kronor av hela Dagens Medicinkoncernen så skulle prislappen i dag på det E&T sålde vara 50 miljoner kronor.

Jonas Bonnier tonar ned sin egen roll i affären och försöker hänvisa till Jonas Eriksson. Andra personer framhåller Jonas Bonniers roll i affären med E&T. En källa framhåller att det var Jonas Bonniers bästa affär.

– Jag har nog gjort bättre förvärv. Via vårt danska förlag Bonnier Publications när vi köpte danska Idénytt och förlaget Benjamin, säger Jonas Bonnier.

("Den sämsta måste ha varit när han sålde Året Runt", säger en röst på Resumé.)

I dag äger Bonnier 100 procent av Dagens Medicin i Sverige, Danmark och Polen. I Finland är teknikförlaget Talentum hälftenägare och i Norge är Schibsted hälftenägare.

Vill ni bli ensam ägare av Dagens Medicin i Norge och Finland också?

– Om möjlighet uppstår skulle det vara intressant på lång sikt. Men vi vill inte aktivt skapa en sådan situation, säger Jonas Bonnier.

– Det är bra med en ägare. Men med Norge och Finland har vi aldrig haft något bråk. Finnarna försöker aldrig luras och Norge funkar bra fast vi hade en tuffare start där, säger Magnus Lidholm som varit engagerad i Dagens Medicin sedan starten.

I Holland blev det däremot strul. Förra året tog holländska dagspresskoncernen PCM över efter en konflikt.

– Det vände aldrig. Vi ville fortsätta att satsa men inte holländska Wolters Kluwer. Sen gjordes en bastard, säger Magnus Lidholm.

Istället har Dagens Medicin planer på att starta upp i andra länder i Europa.

– Ja, österut, säger Magnus Lidholm utan att nämna några länder.

Platsannonser

Logga in