Annons

Annons

Maria-Hedengren.jpg

Arbetet med börsintroduktionen var en grundförutsättning för att aktieägarna skulle få det pris de fick och att affären blev så bra som den blev, säger Izettles CFO Maria Hedengren.
Arbetet med börsintroduktionen var en grundförutsättning för att aktieägarna skulle få det pris de fick och att affären blev så bra som den blev, säger Izettles CFO Maria Hedengren.

Izettles börsförberedelse banade väg för uppköpet

Den stora fintechaffären 2018 då amerikanska Paypal köpte svenska Izettle för 19 miljarder kronor kom som en chock, inte minst för Izettles CFO Maria Zettergren. Men hennes och företagets långa arbete för att börsnotera Izettle kan ha bidragit till att Paypal vågade gå vidare.

2016 blev Maria Zettergren – då CFO på spelbolaget Netent – kontaktad av rekryterare för en tjänst som CFO på heta fintechbolaget Izettle.

– Det vore så spännande, plus att Izettle övervägde en börsintroduktion. Det fanns något nytt för mig att uppleva och lära mig plus att det var spännande att få göra börsintroduktion. Izettle var mitt första privata bolag, men att göra resan från att vara privat och in på börsen. Det är nästan som ett OS i CFO-jobbet.

Maria Hedengren jobbade hårt tillsammans med sina kollegor under ett och ett halvt år för att ta Izettle till börsen. Hon säger att spekulationerna i medierna om att detta var en dual-track-process inte alls stämmer. 

Annons

Annons

Huvudspåret, det enda spåret, var att göra börsintroduktion.

– Det har varit en resa för hela teamet att ta bolaget från privat till börsen. Men nu gick vi aldrig till börsen. Prospektet var färdigt och tryckt och låg där och skulle ges ut dagen därpå. Vi gjorde i princip allt utom att ringa i klockan.

Paypal kom sent in i processen och ville inleda diskussioner.

– Då måste man ta den dialogen. Det ansvaret har man mot bolaget och aktieägarna, att lyssna på vad de har att säga. Det gick väldigt snabbt mot slutet. Ägarna kom fram till att det var sådan fin passform mellan Izettle och Paypal, både när det gäller vision och ”reason for being”.

Ägarna ansåg att bolagen hade samma typ av mission och kompletterade varandra bra affärsmässigt, både när  det gäller geografisk täckning och produktutbud, enligt Maria Hedengren.  Dessutom skulle Paypal vara en stark partner till Izettle.

– De kan hjälpa oss att växa ännu snabbare. Vi brukar säga att vi har fått ”super power”. Våra ambitioner är inte mindre nu, utan ännu större. Vi kan växa ännu snabbare med den uppbackning som vi har nu i fler länder.

Det hårda arbetet som Maria Hedengren och hennes team lade ned på börsintroduktionen ledde till ett annat mål än vad bolaget till en början planerat. Utan ett börsfärdigt bolag hade Paypal kanske inte vågat köpa bolaget, menar Maria Hedengren.

– Det blev ett helt annat förhandlingsläge rent prismässigt och de vågade också göra affären snabbare än vad de kanske hade gjort annars. Det var en grundförutsättning för att aktieägarna skulle få det pris de fick och att affären blev så bra som den blev.

Inför börsintroduktionen läcker uppgifterna ut i medierna om en värdering på bolaget om 10 miljarder kronor. En del kritiker tycker att värderingen är för hög. Några få veckor efter detta i maj 2018 kommer beskedet att PayPal betalar 19 miljarder kronor för iZettle.

– Ja, det är otroligt, säger Maria Hedengren.

Det här är ett utdrag ur Realtids stora karriärintervju med Maria Hedengren som publicerades i söndags. Läsa hela artikeln här.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons