Indien kommer att beställa 125 stridsflygplan för sammanlagt 40 miljarder kronor.
Indien bekräftar Jas Gripen-intresse
Mest läst i kategorin
– Inom en månad kommer vi att gå ut med begäran om offertunderlag (Request for Proposal, RFP), säger SP Tyagi, chef för det indiska flygvapnet, till den indiska nyhetsbyrån PTI.
Det har tidigare spekulerats i att en order från det indiska flygvapnet skulle omfatta 200 flygplan. Nu stannar det på 125 plan. Indian Air Force är världens fjärde största flygförsvar.
Jas 39 Gripen är en av fyra tillverkare som Indien vänder sig till. De övriga är Lockheed Martin som tillverkar F-16, franska Mirage 2000 och ryska MiG-29.
Men SP Tyagi ser att det kommer att ta lång tid innan ett kontrakt kan signeras.
– Det är inte potatis och grönsaker vi handlar. Det är en femmiljarderdollaraffär, det går inte på en dag.
Vilka möjligheter Saab har att få kontraktet är omöjligt att säga. Amerikanska F-16 uppfattas ligga relativt bra till.
På frågan om Indien kommer att välja F-16 svarar Tyagi:
– Möjligheten existerar. Vi har begärt information från Lockheed Martin, men F-16 är samtidigt mycket omtvistat stridsflygplan.
Det indiska flygvapnet har också begärt information från Saab och Gripen International.
– Vi har presenterat Jas Gripen för indierna under flera år och arbetet intensifierades under förra året då de begärde en Request for Information, säger Anders Annerfalk, informationsansvarig på Gripen International, till Realtid.se.
Anders Annerfalk ingår i den svenska delegationen som representerar Jas Gripen på Dubai Air Show, som öppnade i helgen och pågår till på torsdag. Där finns mer än 80 delegationer närvarande.
Ett förfarande Anders Annerfalk tror att indierna kan komma att tillämpa är att bland de fyra som lämnar Request for Proposals, så går indierna vidare med de två tillverkarna man finner mest attraktiva.
Kommer Jas Gripen att klara sig till slutstriden om den indiska ordern?
– Jag har ingen uppfattning. Men vår bedömning är att Jas Gripen passar det indiska försvaret bäst. Men det hänger inte bara på prestanda. Politik, motköp och industrisamarbeten spelar in också, säger Anders Annerfalk.