Idébanken är en mäklartjänst där företag kan få kreativ input. De får hjälp av ett nätverk under uppbyggnad, ett nätverk som är öppet för alla.
Idéer på Internet växer som business
Mest läst i kategorin
–Vi går mot öppnare system där företag är beredda att involvera kunder. Trenden är att vi försöker lösa problem oavsett om det sker internt eller externt, säger Anders Meiton, vd och grundare av Göteborgsföretaget Innovationsexpo som driver sajten Idébanken.se.
Förebilder finns i en annan svensk tjänst, sajten Interesting.org som startades år 2000 av Fredrik och Teo Härén. På fem år har Interesting.org byggt upp ett nätverk med 10.000 medlemmar och betalt ut över 1 miljon kronor för idéer som belönats.
Den andra förebilden är det amerikanska läkemedelsföretaget Eli Lilly som 2001 startade webbplatsen Innocentive.com. Via Innocentive försöker Eli Lilly finna lösningar som deras drygt 7.000 forskare går bet på.
–Vi försöker komma åt ett stort antal talangfulla hjärnor för att lösa specifika forskningsproblem. Dessa hjärnor består av pensionerade forskare, utländska forskare eller medarbetare på forskningsföretag, sa Innocentives vd Darren Carroll vid starten.
Det har lockat 70.000 människor att bli medlemmar i Innocentives nätverk. Upp till 100.000 dollar har betalats för de bästa lösningarna, medan ett normalarvode ligger runt 2.000 dollar.
Anders Meiton har studerat och deltagit både Interesting.org och Innocentive.com.
–Men jag ska inte påstå att jag är kompetent att bidra med lösningar hos Innocentive, säger Anders Meiton.
Nu i februari har Anders Meiton presenterat de fem första uppdragen där medlemmarna uppmanas producera idéer. Det ena är ett klassiskt problem, där innovationsforskaren Stig Ottosson på Tervix vill har lösningar för hur gamla och reumatiker ska kunna öppna ett mjölkpaket med en hand.
Ett mer tekniskt problem är uppdraget från IVF, Industriforskning och utveckling AB, som vill ha en lösning på industrin ska kunna skära tunn plastfilm med en hastighet av 25 meter per sekund. I dag görs det manuellt, men det är något som kanske kan göras med laser eller annan teknik.
– Ett riktigt svårt uppdrag, kommenterar Anders Meiton.
Ett tredje uppdrag kommer från Göteborgs kommun och kommunalrådet Erik Lithander, som också är styrelseledamot i kommunens näringslivsbolag BRG, Business Region Göteborg. Erik Lithander presenterar frågeställningen ”Hur byter vi bidrag mot lön”, det vill säga han vill ha okonventionella idéer kring hur de som står utanför arbetsmarknaden i Göteborg ska kunna komma in på den.
Här vill kommunen hitta dubbelverkande förslag, det vill säga förslag som ger både näringsekonomiska och sociala effekter. Tidigare satsningar på över 400 miljoner kronor i Göteborg uppskattas ha varit bortkastade till 90 procent. Enligt Meiton så ser Lithander att Business Region Göteborg har framtida användning för Idébanken.
Vilka frågeställningar passar bäst på Idébanken?
– Det är problem som kan lösas med papper och penna. Idébanken är ett mer utvecklat koncept än Interesting.org och vår tjänst kommer att utvecklas och bli mer interaktiv, säger Anders Meiton
Uppdrag från företag och organisationer är grunden. Men Idébanken kommer också att ge utrymme för det Anders Meiton kallar upplevelseproblem.
–Låt säga att en medlem har idéer hur kollektivtrafiken på någon punkt kan förbättras. Och i slutändan kan vi gå till bussbolaget och sälja in det i bästa fall. Det kan bli en möjlighet för den enskilde att tjäna pengar på idén.
–Svårigheten kan vara att få företag att se att det här kan vara ett bra sätt att få problem lösta, säger Anders Meiton.
Anders Meiton, som tidigare arbetat som programvaruutvecklare, har också utvecklat Idébanken som en plattform som kan integreras i andra företags webbplatser. För närvarande håller Telia Sonera Sverige på att utvärdera om man ska använda tjänsten på sitt intranät.
Bengt-Arne Vedin, som är professor i innovationsteknik vid Mälardalens högskola, har bistått Anders Meiton med rådgivning under uppbyggnaden. Bengt-Arne Vedin har nyligen givit ut boken ”Internet som system för innovation” (fri att ladda hem i pdf-format från www.teldok.org). I boken har han tittat närmare på idémäklande på Internet.
Ett färskt exempel är nystartade Yet2.com, som ska sälja idéer som blivit över i företag.
– Det är ännu för tidigt att uttala sig om den eventuella framgången för idéförmedlingssajten yet2.com så vi får utnämna den till en uppfinning än så länge, säger Bengt-Arne Vedin.
Men generellt är han optimistisk och tror att Innovationsexpo kan lyckas.
– Jag tror mycket på Idébanken, och det finns ett antal andra som verkar fungera bra. Det man kan fråga är om Sverige är ett tillräckligt stort språkområde. På sikt kanske Idébanken måste vara flerspråkig eller ha en portfölj av tjänster, säger han.
Men Anders Meiton betonar att närheten är viktig.
– Man måste ha en lokal förankring för att lyckas. Och den som vill lämna ut en egen idé kan nog vara behöva vara lite mer försiktig om det är global sajt, säger Anders Meiton.
Bengt-Arne Vedin ser Idébanken som en kompletterande aktör till Interesting.org. Men att Idébanken tillför ett mervärde genom att också hantera idéer som är patenterade eller har ett tekniskt värde.
Går vi i en riktning där fler och fler företag är mogna att betala för externa idéer?
–Ja, jag tror det. Det klassiska exemplet är Dr. Dvorkovitz & Associates med deras databank. Men Internet ökar möjligheterna, och gör det mycket lättare och snabbare, säger Bengt-Arne Vedin.