Hon äger – 10 maj 2022

”Hon äger!” Realtid hyllar Sveriges kvinnliga entreprenörselit över 50

Hon äger

De 50 kvinnor över 50 år som majoritetsäger de största bolagen i Sverige äger tillsammans nästan 100 bolag och omsatte drygt 400 miljarder under 2020. Den 10 maj ska de hyllas.

Porsche, von Feilitzen & Partners, Anton Alice, Enento Group, och Lexly stödjer ”Hon äger”, eventet där 50 kvinnor över 50 år som äger minst 50 procent av sitt bolag hyllas.

”Hon äger” går av stapeln 10 maj på Operaterassen i Stockholm. Realtid, i samarbete med Klara K, är initiativtagare till eventet.

”Hon äger!” utser årets fyra främsta kvinnliga bolagsägare
Fyra kvinnliga entreprenörer bland de 50 nominerade kvinnliga entreprenörer kommer att vinna pris för:’

Ägarinnan, en kvinna som grundat sitt företag, med en hållbar affärsidé (ESG) och som idag är en kraft att räkna med;
Generationsskiftaren, en arvtagare som förvaltar, förnyar och ger förutsättningar till framtida generationer
Snabbväxaren, den kvinna vars verksamhet vuxit snabbast de tre senaste åren
Årets  Taycan, ett bolag med fokus på elektrifieringen
Vinnarna utses av juryn, vilken består, utöver Maria Pellborn, vd för Realtid Media, och Camilla Wagner, vd för Klara K, av Britta Bureau, vd för Almi och Sasja Beslik, hållbarhetschef på PFA Pension.

Var med som deltagare eller sponsor och träffa den kvinnliga eliten i Sverige.
För mer information, kontaktat maria.pellborn@realtidmedia.se

Några ord från initiativtagarna och partner till Hon äger

– Skälet till att vi gör detta är enkelt: både kvinnliga entreprenörer och kvinnor som är 50+ utgör raketbränsle när det kommer till tillväxt men ändå utgör närmast en vit fläck på rosa sidorna. Vi behöver fler förebilder och ”Hon äger!” är vårt sätt att synliggöra dem. Samhället mår bra av en jämnare maktstruktur, inom alla områden. Vi hoppas att detta bara är början, säger initiativtagaren Maria Pellborn, vd för Realtid Media och även verksam inom olika acceleratorprogram som rådgivare och coach.

Camilla Wagner är den andra initiativtagaren till ”Hon äger!”. Camilla Wagner är journalist med bakgrund på Veckans Affärer där hon byggde upp och drev bevakningen av jämställdhet i näringslivet i ett eget affärsområde, VA Kvinna. Camilla driver idag även jämställdhetsbyrån Klara K och är en påläst  röst i debatten om jämställdhet, lönsamhet och tillväxt.

– Det finns så mycket myter om kvinnor som företagare. Om vilka verksamheter de driver, vilka tillväxtambitioner de har och en massa annat strunt. Myter som faktiskt påverkar och begränsar inte bara unga kvinnors drömmar om att bygga stora företag, utan också investerare och banker när de bedömer risk. Allt det här begränsar Sveriges tillväxt. Att tillsammans med Realtid få sätta ljuset på denna enorma potential är både kul och viktigt. I slutänden är det bara det som räknas som räknas, säger Camilla Wagner.

Von Feilitzen & Partners och Porsche backar och sponsrar eventet:

– Gruppen kvinnliga entreprenörer över 50 får inte den uppmärksamhet som den förtjänar och de bör lyftas fram som förebilder. Initiativet till eventet ”Hon äger” är helt rätt i tiden och kommer att fokusera på frågor som jag själv drivs av. Är det något som saknas i samhällsdebatten är det just starka, drivna kvinnliga företagsledare. Visst finns de, men vi behöver ännu fler som syns i media. Att jag dessutom i min roll som rekryterare ofta upplever att vi inte värderar den erfarenhet som generellt finns bland senior kompetens gör mig ännu mer motiverad till att vara med i detta sammanhang. Jag vill att unga kvinnor idag ska ha fler förebilder än vad jag har haft, säger Rosita von Feilitzen, vd och grundare till von Feilitzen & Partners.

– Porsche Sverige är stolta över att vara med och hylla Sveriges 50 bästa kvinnliga entreprenörer över 50, genom ”Hon äger!” och initiativtagarna Realtid och Klara K. Engagemanget passar väl in i vårt strategiska målgruppsarbete där en viktig kategori är just drivna kvinnor, säger Sanna Strömbäck, marknadschef för Porsche Sverige.

Undersökningen görs med hjälp av data från kredit- och affärsinformationsföretaget Enento Group, som i Sverige bland annat äger UC och Alla bolag, och vinnarna tas fram tillsammans med en välrenommerade jury.

– Jag har sedan början på digitaliseringseran varit både ledare och ägare av olika typer av organisationer. Hela min karriär som ledare har varit starkt formad av mångfaldhetsperspektivet, vilket gör det extra roligt och viktigt att vara med på det här evenemanget och hylla det kvinnliga ledarskapet. Vi ser att det fortfarande är en bit kvar till dess att den svenska näringslivssektorn är helt jämställd, men vi är på god väg, säger Jeanette Jäger, vd på Enento Group.

Hon fortsätter:

– Mångfald är extra viktigt i och med att det inte bara föder sunda arbetsförhållanden och organisationer, utan det skapar enorma förutsättningar för innovation och tillväxt för bolag. Det krävs olika typer av ledare och olika typer av anställda för att skapa en innovativ kultur. Det är inte bara en fråga om huruvida du drar nytta av ny teknik, innovation är att växa med lönsamhet i alla led där alla människor, oavsett kön och roll, är med och bidrar till att utveckla bolagets framtid.

– ”Hon äger!” ger en välbehövlig uppmärksamhet till kvinnligt ägarskap och entreprenörskap. Hittills har ofta jämställdhet i Näringslivet fokuserat på karriärmöjligheter. Men att lyfta kvinnliga förebilder som är ägare av bolag, är att ta frågan ett steg till. Det inspirerar, säger Katharina Döberl, grundare av väskvarumärket Anton Alice.

Ann-Charlotte Baudin, COO Sverige och CMO på Lexly, partner till eventet, kommenterar:

– Vi är väldigt glada att ingå samarbete med Realtid där vi hjälper till att synliggöra och hylla kvinnors ägande och drivande av bolag. Det finns så många skickliga entreprenörer och ledare i Sverige och Lexly vill, genom vårt företagserbjudande Lexly Business, hjälpa företagare under deras olika bolagsfaser. Att starta, driva och utveckla bolag är starkt förknippat med juridik. De bolag som har gott om stöd kan fokusera på att utveckla sin verksamhet i stället för att lägga onödig energi på komplicerade juridiska frågor, som ofta dessutom kan skinna det mindre företaget. Vi brinner för att hjälpa företagare så därför känns det extra kul att vara en del i detta forum.

Musiken är skriven av Ylva och Linda Persson som också har stått för produktionen, Penny Smitt (i mitten) för sången.

Penny Smitt hyllar kvinnligt ägande med nyskriven låt

Eventet även har fått en temalåt som passande nog heter ”Hon äger”. Låten finns på Youtube och kommer även att släppas på Spotify.

Här kan du lyssna på låten ”Hon äger” 

Låten är en hyllning till kvinnligt ägande och pristagarna och kommer att framföras under eventet av Penny Smitt, tio år, som även har skrivit låttexten.

– Jag läste ett par rapporter av Almi och Ownershift som jag fått av Realtids vd och då insåg jag att män äger det mesta och att kvinnor äger alldeles för lite och att det inte känns jämställt. Så jag började fundera på vem som äger saker och ting och det är det som låten handlar om, säger Penny Smitt.

Musiken är skriven av Ylva och Linda Persson som också har stått för produktionen. Tvillingduon har skrivit runt 60 låtar till olika länders Eurovisionuttagningar och kammade nyligen hem första plats i samiska melodifestivalen Sámi Grand Prix 2022 med låten ”Dovdameahttumii” som framfördes av artisten Ingá-Máret Gaup-Juuso.

– ”Hon äger” har en text och ett budskap som verkligen sätter sig när man lyssnar på den om och om igen. Vi hoppas att fler kommer att känna så, säger Ylva och Linda Persson.

 

Annons