Finans Nyhet

Hollywood drar till Kina

Publicerad

Inte bara riskkapitalet och storföretagen har sett möjligheterna i öst. Nu planerar Hollywoods största filmbolag att investera mer än 150 miljoner dollar i Kinas växande filmindustri.

– Den kinesiska filmmarknaden kommer att växa, så många företag vill komma hit och producera film, säger Li Chow, chef för Colombia Tristar Film Distributors, till amerikansk press.

Walt Disney Pictures planerar att göra en ny Snövit där dvärgarna skulle bytas ut mot Shaolin-munkar. Regissör förväntas bli Yuen Woo-Ping som tidigare arrangerat de vilda scenerna i Kill Bill och Matrix.

Filmen kommer att vara på engelska men ett flertal Hollywood-bolag hoppas snart kunna producera filmer med en språklig blandning av kinesiska och engelska.

Annons

– Det kommer att bli många amerikanska filmer med kinesiska komponenter, sade Dede Nickerson, en producent som har ansvarat för Miramax Asien-kontor de senaste fyra åren, till New York Times.

För några veckor sedan meddelade även Harvey Weinstein, en av grundarna av Miramax Films, att hans nya företag – Weinstein Company – kommer att producera och finansiera filmer i Kina. Men först ska han sluta på Disney’s Miramax.

Kina lockar med sin snabbt växande ekonomi och billiga filmproduktioner. Men även det ökande intresset för kinesisk film världen över betyder en del. Vem missade exempelvis ”Crouching tiger, hidden dragon” 2000, filmen som drog in 128 miljoner dollar världen över.

Annons

Hollywood-chefer ser dock även intresse i att producera och investera i filmer med ett kinesiskt tema eller på kinesiska som senare skulle kunna exporteras till resten av världen. Och amerikanska studios lägger grunden för att producera filmer enbart för Kinas inhemska marknad. Denna marknad räknas växa till 1,2 miljarder dollar år 2007, från runt 500 miljoner dollar 2004.

Men lukrativa möjligheter ses även i Kinas växande tv-, Internet-, spel- och mobilmarknader. Nyligen lanserade exempelvis Warner Brothers en online- och trådlös service, baserad i Peking, för att distribuera Warner Brothers film på nätet och till mobilanvändare i landet.

Dessutom investerar Time-Warner i mer än 70 biografer runtom i landet inför en möjlig kommande bio-boom.

Annons

Samtidigt fortsätter Hollywood att slåss mot piratkopieringen av DVD, något som kostar Hollywood miljoner dollar varje år.

Annons