H&M på frammarsch i Japan

På lördag slår klädkedjan H&M upp ännu en butik i Tokyo.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2009-11-10

I takt med att lyxbutiker får svårare att hävda sig på den japanska marknaden gynnas billigare utländska klädkedjor som Hennes & Mauritz.

Japan brukade vara den enskilt största marknaden för lyxmärken. Men i krisens spår expanderar två relativt nya aktörer som erbjuder så kallad fast fashion till en billigare peng; Hennes & Mauritz och Forever 21.

Deras expansion visar också på en förändring hos de märkesfixerade japanerna som börjar se mer till prislapp än till märkeslappen. Det rapporterar Wall Street Journal i dag.

Hennes & Mauritz öppnade sin första butik i Japan i september i fjol och har i dag fem butiker i landet.

– Vi ser en stor potential för den Japanska marknaden. Vi har haft våra mest framgångsrika öppningar med våra butiker i Tokyo, och är naturligtvis väldigt glada att de japanska kunderna uppskattar vår affärsidé mode och kvalitet till bästa pris, säger H& M.s presskontakt Håcan Andersson till Realtid.se.

– Lördagen den 14 november öppnar vi vår sjätte butik, denna gång i i Shinjuku, Tokyo. Det blir vår första fullkonceptsbutik med dam, barn och herravdelningar, och den kommer även att ha Jimmy Choo for H&M kollektionen.

Den amerikanska budgetkedjan Forever 21 tog ett första kliv in på den japanska marknaden genom att öppna en butik i Harajuku. Inom ett år uppger klädkedjan att den har för avsikt att öppna ytterligare två till tre butiker i landet.

– Japanska konsumenters värderingar håller på att förändras, människor brukade oroa sig för att billiga kläder innebar dålig kvalitet, men de är de inte längre, säger Hidehiko Aoki, detaljhandelsanalytiker på Banc of America Securities, Merrill Lynch i Tokyo.

Det italienska modehuset Versace har planer på att retirera från Japan helt och hållet och en av världens största företag inom lyxproduktsbranschen LVMH med märkena Moët, Hennessy och Louis Vuitton övergav sin plan om en flaggskeppsbutik i det fashionabla shoppingdistriktet Ginza i Tokyo.

Vidare rapporterade konsultföretaget Bain & Gain nyligen att försäljning av exklusiva kläder, accessoarer, porslin, kosmetika och smycken väntas att sjunka med 10 procent i Japan detta år.

H&M:s försäljning i Japan ökade från 198 miljoner svenska kronor under fjärde kvartalet i fjol till 239 miljoner kronor under andra kvartalet 2009. Men sjönk under det tredje kvartalet till 167 miljoner kronor, enligt WSJ. Värt att nämna är att tredje kvartalet generellt är svagt för detaljhandeln på grund av sommarmånaderna.

Platsannonser

Premium för 199 kr i sommar
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in