Annons

Annons

12-14 augusti 2016

SnapchatJ_534.jpg

Sociala medieexperten Jackie Kothbauer ser nya möjligheter inom de relativt unga sociala mediekanalerna Snapchat och Instagram och tror att företag har mycket att vinna på att lära sig dem. Jackie har bland annat skrivit tre böcker om det personliga varumärket och föreläst för globala företag om social selling och influencer marketing.

"De flesta känner sig inte som ett språkrör"

Jackie Kothbauer är expert på sociala medier och det personliga varumärket. Hon förklarar vilka fördelar och möjligheter det finns, både för den enskilde individen och för företag, med att vara närvarande på sociala medier som Snapchat, Instagram och Facebook.

 

Jackie Kothbauer har jobbat som digital affärsutvecklare, venture manager, journalist och head of content. I dag jobbar hon som författare och föreläsare inom ett ämne som hon brinner för: det personliga varumärket i sociala medier.

Annons

Annons

— Först jobbade jag i tio år som digital affärsutvecklare och lanserade Sveriges första webbportal. Det var parallellt med att Aftonbladet.se sattes på banan, säger Jackie.

Webben var fortfarande jungfrulig mark och företag visste inte hur de skulle skapa det digitala kundmötet. Förväntningarna på e-handelns volymer var stora. Det skulle dock dröja många år innan kunderna erbjöds ett utbud, som gav dem anledning att överge den fysiska handeln. 

— Under många år var e-handel och webbplatser stela broschyrer i digital form. I dag har integrationen mot sociala medier och fysiska butiker revolutionerat vårt sätt att handla. Ett köp på nätet tar i snitt 3 minuter att genomföra, men leveransen 3 dagar. Så potentialen är alltjämt stor. 

Men Jackie hade en annan karriärdröm som hon beslöt sig för att försöka uppnå.

— Jag hade drömmen om att skriva böcker. Men jag hade ingen roman i huvudet. Så jag gjorde en marknadsundersökning och upptäckte att de enda författarna som kunde försörja sig var Jan Guillou, Liza Marklund, Måns Kallentoft och Camilla Läckberg och liknande. Deras bakgrund var antingen journalistik eller ekonomi. Då tänkte jag att om jag lägger till journalistik till min högskoleutbildning inom ekonomi, skulle det ordna sig på något vänster. Samtidigt slog sociala medier igenom och plötsligt hittade mitt ämne – människan som mediekanal. Nästan lite Matrix och Bladerunner. 

Jackies passion för sociala medier och hennes bakgrund inom kundbeteende på internet gav henne en tydlig bild av framtiden. Hon förutspådde att det personliga varumärket skulle bli allt viktigare och bestämde sig för att lära sig allt som fanns kring ämnet. 

– Jag såg möjligheten för den enskilda individen att boosta sin karriär eller bli framgångsrik företagare. Allt handlar ju i grunden om att erbjuda marknaden något den behöver och är beredd att betala för. I takt med att sociala medier har ökat i betydelse för marknadsföring och försäljning har en ny roll växt fram – medarbetaren som språkrör för sin arbetsgivare.

Anställda inom försäljning och rekrytering är enligt Jackie Kothbauer de som varit snabbast med att anamma sociala medier som verktyg för att hitta kunder respektive kandidater. De företag som ligger längst fram försöker dock bredda satsningen och få alla sina medarbetare att bli digitala ambassadörer. 

– I takt med att kunder och jobbsökare använder nätet för att hitta en produkt eller ett nytt jobb är det logiskt att företag försöker nå ut bättre. Vem är mer trovärdig som representant för en organisation än deras nuvarande medarbetare? 

Under min intervju med Jackie så är det någonting som slår mig – hon har hittat sin passion. Hon berättar initierat och med glöd om det personliga varumärket och hur framtiden kommer att se ut knutet till sociala medier.

– Ibland får jag frågan: Kan alla bygga ett eller har alla ett personligt varumärke? Då skulle jag säga: "Nej, alla har inte det.". Det är en sak att ha en personlig relation och vara känd av någon du umgås med. Det är en helt annan sak att en person som aldrig har träffat dig utan problem kan leta rätt på dig och har en tydlig uppfattning om vem du är. Först då har du ett personligt varumärke. 

Jackie lägger en stark betoning på hur viktigt det är för företag att se värdet i sina medarbetare och deras nätverk i sociala medier.

— De nätverken innehåller ett förtroendekapital, som sällan finns mellan en kommersiell aktör och en kund. Om du kan få dina medarbetare och kunder att prata om dina produkter och tjänster, har du skapat världens effektivaste försäljningskanal. Vi har bara sett början av denna utveckling i takt med att reklamtröttheten ökar och mobilen ökar vår konsumtion av sociala medier. 

Ett budskap från en medarbetare skapar större förtroende än traditionell reklam, enligt Jackie.

— Vi nås av cirka 5.000 budskap per dygn, sju till tio av dem kommer vi ihåg. Det betyder att bortfallet är enormt! De människor vi har en relation till använder vi redan i dag i sociala medier för att bli tipsade om värdefulla, intressanta nyheter. Utnyttja den dialogen och försök få in era budskap där. 

— Det mest intressanta är om medarbetare sprider budskapen i sina professionella nätverk på sociala medier. Där har de ofta kunder och kontakter som tillskriver dem en högre trovärdighet.

De senaste åren har Jackie sett att värdet av ett personligt varumärke digitalt har blivit allt viktigare och mer värdefullt, precis som hon förutspådde. Intressant nog visar studier att det inte är de mest uppenbara talespersonerna som är mest effektiva. 

—Vd:n är ju den vanligaste talespersonen, men samtidigt är alla medvetna om att hen är en säljare som försöker hålla kunder, aktieägare och andra stakeholders på gott humör. När kunden träffar en enskild medarbetare, som är kunnig inom sitt område är trovärdigheten i budskapet så mycket högre. Det beror inte minst på att de flesta enbart möter en vd via massmedier. En miljö som generellt påverkar trovärdigheten negativt. 

Medarbetaren som språkrör är inget nytt, enligt Jackie. I vissa branscher som politik, IT och finans har man länge låtit medarbetare agera experter i olika medier.

— Evangelists har funnits sedan 1980-1990-talen inom techbranschen. De var bland de första som blev stora på Twitter när det startade också. Chefsekonomer är populära inom finans och inom politiken har sakkunniga talespersoner för olika ämnen byggts upp av partier för ökat genomslag. Vi minns alla hur Carl Bildt blev betydligt större än sitt parti i sociala medier. Även när han inte var minister. 

Enligt Jackie är det en bra idé att bygga sina medarbetares personliga varumärke utifrån deras expertområde. Det maximerar deras trovärdighet. På motsvarande sätt har vi alla större tilltro till dem bland våra vänner som är nerdar och uttalar sig kring sina favoritämnen. De är en slags amatörevangelists och inte minst inom tech- och gamingindustrin har företag varit duktiga på odla relationerna till dessa nyckelkunder.

– Det som techindustrin gjort är intressant. Microsoft, Apple och andra IT-giganter har länge haft anställda evangelists. Det beror på att produktutvecklingen i deras branscher går så snabbt att kundens informationsbehov vid köp är stort. Alla vill ha det senaste och bästa, vilket gör rekommendationer och utvärderingar av experter extra värdefullt. 

Jackie menar att företag behöver utbilda sina medarbetare för att bättre utnyttja att 50-70 procent av kundens köpprocess i dag, både inom B2B och B2C, sker på nätet. Sociala medier är en allt viktigare källa till affärer. 

— De flesta känner sig inte som ett språkrör, som en Carl Bildt eller Fredrick Federley, som sprutar ut sig massa spännande inlägg. Det går dock att ge kommunikationsavdelningen uppdraget att bli deras spökskrivare. Företagen bör skicka ut ett nyhetsbrev en gång i veckan med exempel på uppdateringar som passar sociala medier. Undvik att bli för ensidigt säljande genom att max hälften av materialet handlar om det egna företaget och dess produkter. Låt andra hälften handla om branschen och världen runt omkring. 

Jackie ser nya möjligheter inom de relativt unga sociala mediekanalerna Snapchat och Instagram och tror att företag har mycket att vinna på att lära sig dem.

— Det som är intressant med att vi har så många olika kanaler är att det börjar bli väldigt olika karaktärer på dem. Snapchat får Facebook att framstå som en runsten. Stel och rörig. Både Snapchat och Instagram har rena, enkla gränssnitt medan Facebook är som en gammal dagstidning. Gott och blandat. 

Trenderna ändrar sig inom de sociala medierna. Bland annat visar statistiken att vi delar allt mindre eget material från våra liv på Facebook. Istället är det videoklipp, tidningsartiklar och eventnyheter som börjat dominera nyhetsflödet. Livesändningar från diverse mediekanaler är den senaste flugan. 

– På Snapchat är det tvärtom. Där är det bara privata nyheter som gäller. Det som var Facebook för tio år sedan. 

Det finns många fördelar för företag att vara aktiva på sociala medier, menar Jackie. En av de största är rekryteringspotentialen. Alla dagens medarbetare finns på nätet. Varför inte engagera dem i jakten på kollegor de skall möta varje dag på jobbet? 

— Redan i dag förmedlas åtta av tio jobb, och nio av tio av konsultuppdrag via kontakter. En viktig anledning för alla människor att skaffa sig en bra nätprofil och bygga ut sitt kontaktnät. Bättre och viktigare sätt att framtidssäkra karriären finns inte. Alla som söker sig mot arbetsmarknaden under 30, framförallt inom bristyrken som företagen slåss om, som exempelvis programmerare och tekniska projektledare, finns på sociala medier. Därför kommer vi att se rekryterare bygga sina kontaktnät och personliga varumärken betydligt mer målmedvetet fram över. Talent manager är den nya trendtiteln inom HR och avser de rekryterare som har de attraktivaste kandidaterna i sitt stall. Vi går mot långsiktiga relationer där rätt talent manager hjälper dig att skapa en framgångsrik karriär. 

Jackie menar att medarbetarnas sociala medienärvaro blir en indirekt form av rekryteringsprocess. För målmedvetna kandidater är framtida kollegor en viktig del av attraktionskraften i en tjänst. De innebär inte bara en chans att lära sig och utvecklas. En framgångsrik karriär kräver att du hamnar i rätt kretsar och odlar ditt kontaktnät. 

— Arbetsgivare med duktiga medarbetare får via deras nätverk tillgång till en värdefull talangpool. Allt från studiekamrater till privata vänner. Att aktivera dessa nätverk är en framgångsfaktor i den sociala ekonomin. 

Det är stor skillnad på generationerna och deras inställning till sociala medier. Jackie berättar om en senior partner på en advokatbyrå hon träffade.

— Han sa att han absolut inte fanns på Facebook, utan endast hans fru och att hon endast var där för att se bilder på barnbarnen. Hans inställning till sociala medier andades ett djupt förakt, en föreställning om ytlighet och narcissism, och att kunna föreställa sig sociala medier som ett arbetsredskap var omöjligt. Den äldre generationen inom jurister har ju den inställningen att de ska verka men inte synas, det gamla Wallenberg-citatet. Det är klienterna som ska synas.

Jackie kollade sedan upp hans son och såg en tydlig kontrast mellan generationerna.

— Han fanns naturligtvis på alla kanaler och bygger sitt varumärke på dem. Skillnaden mellan deras inställningar till sociala medier är ju då astronomisk även fast de har exakt samma yrke. Det gäller att vara offensiv, tänk som Fredrik Eklund, stjärnmäklaren. Han säger alltid: "Varenda människa jag träffar är potentiellt kunden till min nästa lägenhet.". Han vågar vara personlig.

Att vara personlig på sociala medier är en av nycklarna till bygga ett framgångsrikt personligt varumärke, menar Jackie. Men det finns vissa branscher där det ställs högre krav på att behärska nätetiketten. 

— Det är självklart att det inom vissa områden inte är lika enkelt, där det till exempel handlar om sekretess. Som exempelvis politiker, sjukvården, rättsmonopolet och utbildningsväsendet.

Så skapar du ett framgångsrikt personligt varumärke på sociala medier

Jackie Kothbauer har några generella tips för den som vill skapa ett framgångsrikt personligt varumärke på sociala medier:

1. För det första ska man förstå att ett personligt varumärke är en relation. Du måste från första början fundera på vem din målgrupp är. Hur kan mötet på nätet värdeladda er relation? Vad gör det värt deras tid och uppmärksamhet att ta del av dina uppdateringar. Gör du rätt blir du uppskattad. Gör du riktigt ifrån dig kan du bli affärskritisk.

2. För det andra bör du hitta en periodicitet, hur ofta ska ni träffas och umgås. Inte för sällan. Då blir du aldrig viktig. Inte för ofta. Då tar du för mycket plats. 

3. Sedan ska du aldrig gå ut och bygga något i fler än tre kanaler samtidigt. Tänk på att det är en relation du bygger. Gör det hellre bra och med engagemang än spretigt och ofokuserat.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons