Finans Nyhet

Häradssparbanken går mot strömmen med ökat öppethållande

Christel Ödell, vd för Häradssparbanken. Foto: Häradssparbanken
Publicerad
Uppdaterad

När nästan alla banker går mot minskat öppethållande och mindre fysiska möten gör Häradssparbanken i Mönsterås tvärtom eftersom det är vad bankens kunder vill. Det säger bankens vd Christel Ödell i en intervju med Realtid.

Olof Swahnberg

Häradssparbanken, med kontor i Mönsterås och Fliseryd i Småland, är en av de mindre av Sveriges cirka 60 sparbanker. Däremot har banken samarbete med Swedbank när det gäller bland annat IT-system och olika tjänster och produkter. Banken samarbetar också med nio andra sparbanker när det gäller regelefterlevnad och compliance.

För ett par år sedan gjorde banken en undersökning till cirka 10.000 av bankens kunder vad de vill ha, vilket visade sig vara personligt bemötande, fysiska möten och att behålla kontanter.

Som en del i att möta kundernas önskemål har banken byggt om sitt kontor för att främja möten, även kunder emellan. Banklokalerna har exempelvis runda väggar och bord vilket främjar möten, enligt Ödell. 

Annons

Med ekonomi i balans för kunderna som ledstjärna, som banken också fick inspiration från sin kundenkät, finns numera även bland annat en kaffebar och pysselvrå för barnen. 

– Kunderna är extremt nöjda med oss, säger Christel Ödell och hänvisar till att banken har varit etta i Sverige vid mätningar av Svenskt Kvalitetsindex vid flera tillfällen under 2000-talet. 

– Vi är en liten bank och har inte så stor affärsvolym. Vi har växt de senaste åren och planerar att fortsätta växa, men långsiktigt har vi ingen överlevnad om vi inte gör de här investeringarna och lyssnar på kunderna, säger Christel Ödell. 

Annons

Kundnöjdheten och ett väldigt gott rykte i närområdet borgar, enligt Ödell, för att banken ska överleva på längre sikt. 

Häradssparbanken ökade intäkterna under förra året med 5 procent till 66 miljoner kronor medan affärsvolymen ökade med 7 procent till cirka 8 miljarder kronor. 

Hur ska ni göra för att växa framöver? 

Annons

– Vår marknad är Kalmar län, så vi begränsar oss inte till Mönsterås kommun. Vårt rykte sträcker sig utanför kommunen, väldigt många kunder söker upp oss utan att vi är aktiva. 

Som en del att öka kundnöjdheten, vilket på sikt väntas gynna tillväxten, har Häradssparbanken i sommar för tionde året i rad arrangerat allsång. Bland årets artister fanns Tommy Nilsson, Wiktoria Johansson och Richard Herrey. 

– I sparbankens DNA, i och med att vi inte har någon ägare som ska ha någon avkastning, är grundidén att vårt överskott går tillbaka till bygden på olika sätt. Självklart får vi mycket goodwill av allsången, säger Christel Ödell. 

Medan många banker för att öka effektiviteten stänger kontor, minskar öppettider och drar ned på servicenivån för att i stället slussa kunderna till digitala kanaler, gör alltså Häradssparbanken tvärtom. Banken har utökat sina öppettider till mellan klockan 10 till 18 fyra dagar i veckan, men kortare på fredagar. Banken har också en egen telefonkundtjänst. 

– Vår utmaning är att vi ska visserligen bejaka kundens efterfrågan på en fysisk mötesplats men vi måste självklart också föra in banken och våra kunder i det digitala. Det här är en balansgång som medarbetarna får hantera i varje kundmöte. Vi måste också jobba på att bli mer effektiva i våra kundmöten.  

Annons