- Publicerad
Hans-Olov Olsson, som den 1 oktober lämnar över vd-skapet i Volvo Personvagnar till Fredrik Arp, tar ett steg närmare maktens centrum i Fordsfären.
Olsson fick på torsdagen en högt uppsatt position inom Fordkoncernen för att hantera strategiska varumärkesfrågor.
– Han ska rapportera direkt till Bill Ford, säger Olle Axelson, informationschef för Volvo Personvagnar, till TT.
Det är det få inom Fordledningen som gör. Olsson får en specifik, rådgivande roll i viktiga frågor om hur de olika märkena inom Fordfamiljen ska positioneras för att nå framgång.
Koncernchefen Bill Ford skriver i en kommentar till Olssons utnämning att ”Hans-Olovs arbete hos Volvo har visat stor insikt i varumärkens styrka och hur man får gehör hos kunderna”.
Man vill nu att de kunskaperna ska komma hela koncernen med alla dess märken till godo. Samtidigt gör Bill Ford klart att det är viktigt att Hans-Olov Olsson fortsätter sitt arbete inom Volvo, som han beskriver som en av Fordkoncernens främsta framgångar.
Olsson, 63 år, blir även styrelseordförande i Volvo Personvagnar. Det formella Fordbeslutet om detta togs samtidigt som Olsson utsågs till sin nya befattning som speciell rådgivare i varumärkesfrågor.
Bland andra förändringar i Fordtoppen kan nämnas att Lewis Booth blir vice vd för Ford Europe och Ford PAG, där Volvo ingår, uppger Dagens Industris nätupplaga.
TT