Handelsbanken digitalisering
Foto: Handelsbanken
Bank

Handelsbanken: digitalisering minskar behovet av lokala kontor 

Realtid pratar med Handelsbanken i Sverige och Danmark om konsolideringen av allmänna, lokala bankkontor.

 

Uppdaterad 2020-09-11
Publicerad 2020-09-11

Som Realtid har tidigare rapporterat minskar Handelsbanken antalet lokala bankfilialer i Danmark från 55 till 43. Trenden mot att alltfler bankärenden sköts digitalt ökar behovet av specialisering och  minskar behovet av allmänna bankkontor, enligt Lars Moesgaard, vd för Handelsbanken i Danmark.

– [Varje större] Handelsbankens filial kommer att täcka ett större marknadsområde, men vi fortsätter att samarbeta lokalt och vi möter fortfarande våra kunder där det passar dem bäst; vi kör till möten, bjuder in till möten och kommunicerar digitalt. Vi ändrar inte vår decentraliserade modell eller principen om att vara nära kunden, säger han till Realtid, i en skriftlig kommentar om nedstängningarna i Danmark

Han fortsätter:

– Konsolideringen speglar den utveckling som ses överallt i bankvärlden, där den dagliga bankverksamheten i allt högre grad bedrivs digitalt, medan kunderna främst besöker banken för individuell och mer specialiserad rådgivning.

Det är oklart om Handelsbanken kommer att stänga ner filialer på andra marknader där banken är verksam, inklusive i Sverige, men digitaliseringstrenden, gäller även på dessa marknader.

– Våra kunder väljer i allt högre grad att göra sina ärenden digitalt och det leder till att det totala antalet kontor minskar överlag, säger Mats Olsson, presstalesman på Handelsbanken, till Realtid.

I Danmark kommer de tolv filialerna att stängas fysiskt under hösten 2020. 

– Som ett resultat av sammanslagningarna kommer cirka 20 positioner att läggas ned i slutet av 2021, men denna minskning kommer i första hand att hanteras genom omlokaliseringar och naturlig avgång, säger Lars Moesgaard.

I Sverige har Handelsbanken närmare 400 bankkontor.

Platsannonser