Finans Nyhet

”Hälften av vår tillväxtresa ska göras genom olika förvärv”

Taggar i artikeln

Jonas Gustavsson
Jonas Gustavsson, koncernschef i ÅF
Publicerad
Uppdaterad

Ingenjörs- och konsultföretag ÅF har en ambitiös tillväxtplan. Målet är att ha 2 miljarder euro i omsättning år 2020. Idag ligger omsättningen på 11 miljarder kronor.

Miriam Istner-Byman

Jonas Gustavsson tillträdde som vd för ingenjörs- och konsultföretag ÅF för drygt en månad sedan och efterträdde då Jonas Wiström som hade varit vd i femton år.

Närmast kommer Jonas Gustavsson från Sandvik där han var chef för företagets omsättnings- och resultatmässigt största division, Machining Solutions.

Hans första intryck av ÅF är att företaget har en mycket bredare kompetens än vad han föreställde sig.

Annons

ÅF arbetar med allt från processindustri till förarlösafordon och life science. Särskilt starkt är företaget inom infrastruktur, energi och industri. Design är ett annat område som växer. ÅF arbetar såväl inom arkitektur, industridesign, belysning och landskapsarkitektur.

Innebär bredden en styrka för er?

– Ja, det är den! Det vi ser nu är att efterfrågan på större projekt och helhetslösningar ökar. Till exempel sysselsatte projektet “Förbifart Stockholm” 500 av våra ingenjörer.

Annons

Samtidigt som Jonas Gustavsson ser stora fördelar i att vara bred inser han också att om ÅF ska kunna expandera globalt i den takt de vill är en förutsättning att bestämma vilka områden som de vill satsa på.

Målet är att ha 2 miljarder euro i omsättning år 2020. Idag ligger omsättningen på 11 miljarder kronor.

ÅF:s största marknad är Skandinavien, men på sikt vill man även expandera än mer internationellt. Idag har ÅF kontor och verksamheter i 34 länder och driver projekt i över 100 länder. Av de totalt 9.000 medarbetarna arbetar 80 procent i Sverige.

Annons

Hur ska expansionen gå till?

– Hälften av vår tillväxtresa ska göras genom olika förvärv.

Under förra året gjordes totalt 15 förvärv. Den senaste var förvärvet av arkitekturföretaget Koncept Stockholm.

– Idag handlar det inte bara om funktion utan även om form och utseende. Varumärket har blivit viktigare. I och med förvärvet av Koncept Stockholm har vi möjlighet att komma in tidigare i olika projekt och hjälpa kunderna genom att kunna erbjuda all vår expertis inom infrastruktur, sa Jonas Gustavsson tidigare till Realtid.se.

För att lyckas i tillväxtstrategin är även rekryteringen en avgörande faktor. Jonas Gustavsson menar att det gäller att erbjuda en internationell arbetsplats för att locka talangerna. En stor utmaning ligger dock i att attrahera kvinnliga ingenjörer. Idag är det nämligen endast 25 procent kvinnor som arbetar på ÅF. Målet är 30 procent.

Vilka insatser har ni vidtagit för att locka kvinnliga ingenjörer till ÅF?

– Det handlar om att göra kontinuerliga insatser tillsammans med punktinsatser. Under flera år har vi under oktober månad haft det vi kallar  “Ladies month”. Under den månaden har vi bara skrivit anställningskontrakt med kvinnliga medarbetare. En annan viktig del är att vara med och skapa förutsättningar för att fler kvinnor ska vilja söka in till ingenjörsprogrammen på universitet och högskolor.

En annan utmaning ligger i att digitalisera verksamheten så att stora mängder data snabbt kan analyseras, för att effektivisera verksamheten. Snabbast har utvecklingen av digitaliseringen gått i industrin, anser Jonas Gustavsson.

– Industrin anpassar sig snabbt till nya förutsättningar för att inte konkurreras ut.

I framtiden tror Jonas Gustavsson att vi kommer att se mer självkörande bilar och en helt annan stadsplanering där städer och transporter är allt mer integrerade.

– Idag går 50-55 procent av en stads yta åt till vägar och bilar. Till exempel kör minst 28 bilar ut varor till NK varje morgon fast det egentligen endast skulle krävas cirka två. Det är inte hållbart! Förutom att vi ser att nya former av transporter växer fram som en integrerad del av städerna ser vi även att infrastruktur och transporter integreras allt mer. Det innebär att vi kommer att se mer hållbara lösningar.

Just hållbarhet är ett område som ÅF arbetar mycket med och Jonas Gustavsson noterar att efterfrågan på hållbara lösningar ökar.

– Hållbara lösningar diskuteras på allvar i styrelserummen sedan några år tillbaks. Man tittar på vilken miljöpåverkan ens egna leveranser och produkter har, vilket hänger samman med större krav på hållbara lösningar utifrån och ökad medvetenhet om kostnadsbesparingar och hållbara alternativ.

Jonas Gustavsson avslutar:
– ÅF har en lång historia, vilket visar att vi är ett företag som klarar av att förändra oss i en föränderlig värld. Det ska bli otroligt spännande att fortsätta ÅF:s resa.

Annons