Finans Nyhet

Google illa ute

Publicerad

Nyligen stämde den franska nyhetsbyrån AFP sökmotorn Google för brott mot upphovsrättslagen. AFP är inte ensamma om att vara i strid med sökmotorjätten. Bara i Frankrike finns just nu 15 fall som hotar Googles kassako.

Googles huvudsakliga intäktskälla är sökordsannonser, så kallade sponsrade länkar. Under 2004 omsatte den delen av sökmotorföretagets verksamhet hela 3,19 miljarder dollar, 22,5 miljarder kronor. Till största delen handlar det om avgifter på ett par cents varje gång en användare klickar på en sponsrad länk. Annonserna syns som länkar till höger om resultatlistan då en användare sökt på ett visst ord.

De rättsliga striderna har lett till att Google i Frankrike så sakta helt tagit bort konkurrerande länkar till resultatlistan på sin franska Google-version, särskilt när det handlat om starka varumärken som Dior eller Chanel. Men även i USA och Tyskland har rättstvister lett till förluster för Google. I längden hotas sökmotorns affärsmodell om jätten inte kan tjäna pengar på de så kallade sponsrade länkarna.

Ett av de franska företagen som irriterat sig på de sponsrade länkarna och stämt Google är resebyrån Bourse des vols. Översatt till svenska är byråns namn Flygbörsen, ett sökord många researrangörer vill förknippas med. Således betalar de även för att deras länk ska visas till höger om resultatlistan då en användare söker på Bourse des vols på Google.

Annons

I fallet med Bourse des Voles menade Fabrice Dariot att annonsörerna stal hans företags varumärke i och med att annonslänkarna visades vid sidan om resultatlistan.

Fabrice Dariot, grundare av Bourse des vols, vann sin strid mot Google efter ett och ett halvt års rättsliga processer. Googles franska dotterbolag är nu tvingade att betala skadestånd och kostnaderna för rättegången. Totalt handlar det om 75.000 euro, eller 685.000 kronor.

– Google är en jätte, men de kan inte diktera lagarna, säger Fabrice Dariot till International Herald Tribune.

Annons

Google å sin sida har redan tidigare varit väl medvetet om vilka problem sökords-policyn kan innebära för dem. På Googles hemsida står det, enligt International Herald Tribune, att annonsen kan försvinna om varumärkesägaren inkommer med ett klagomål.

Bland de övriga företag som stämt Google i liknande ärenden finns allt ifrån hotellkedjan Accor till LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. Den senare lyxprodukttillverkaren vann sitt fall i feburari.

Annons