Finans Nyhet

God tillväxt på Handelsbankens hemmamarknader

Taggar i artikeln

Handelsbanken
Handelsbankens vd Anders Bouvin presenterar halvårsrapporten för 2018.
Publicerad

Handelsbankens halvårsrapport visar på fortsatt god tillväxt i samtliga hemmamarknader. Samtidigt tar storbanken strategiska initiativ för affärsutveckling och effektivisering.

Realtid.se

Handelsbankens rörelseresultat blev 6,2 miljarder kronor för det andra kvartalet i år, visar storbankens halvårsrapport. Det kan jämföras med förväntade 6,1 miljarder kronor.

Intäkterna ökade till 22,0 miljarder kronor under första halvåret i år vilket kan jämföras med 20,2 miljarder kronor under första halvåret 2017. Det är en ökning med 8 procent.

Räntenettot ökade också det med 8 procent och steg till 15,6 miljarder kronor. Det kan jämföras med 14,4 miljarder kronor under samma period i fjol. Justerat för den höjda resolutionsavgiften ökade räntenettot med 10 procent.

Annons

De totala kostnaderna ökade med 10 procent till 10,2 miljarder kronor, jämfört med 9,3 miljarder kronor under första halvåret i fjol.

Resultatet efter skatt för det första halvåret i år landade på 9,2 miljarder kronor, jämfört med 8,1 miljarder kronor under samma period i fjol. Det är en ökning med 13 procent.

Kärnprimärkapitalrelationen minskade till 21,4 procent vid halvårsskiftet, jämfört med 23,4 procent sex månader tidigare.

Annons

Avsättningen till vinstandelsstiftelsen Oktogonen uppgick till 440 miljoner kronor under första halvåret 2018. Under första halvåret i fjol avsattes 486 miljoner kronor.

I rapporten skriver banken att den driver ett strategiskt initiativ för effektivisering, vilket kommer införas successivt i organisationen.

“Bankens modell innebär att en stor del av administrationen kring kunder och affärer hanteras på respektive kontor istället för på ett centralt back-office. Detta är en fördel inte minst för kundens upplevelse av den erhållna servicen. På bankkontoren upptas idag en betydande del av arbetstiden av sådan administration. Den tekniska utvecklingen möjliggör att merparten av denna administration över tiden kan digitaliseras.

Annons

Banken bedriver ett strategiskt initiativ för effektivisering och kommer att genomföra detta successivt. En stor del av effektiviseringarna kommer att utmynna i kostnadsbesparingar. Banken avser att i samband med delårsrapporten för tredje kvartalet 2018 kvantifiera effekterna av dessa effektiviseringar.

En viktig del i arbetet är det projekt som har initierats för digitalisering av den svenska bolåneprocessen. Kunder som inte efterfrågar rådgivning eller särskild analys ska kunna hantera sin bolåneaffär digitalt när arbetet är fullt genomfört under 2020. Samtidigt kommer de kunder som efterfrågar rådgivning eller som kräver särskild analys att, precis som tidigare, hanteras personligen på det lokala kontoret”, skriver Handelsbanken.

Samtidigt konstateras att den grundläggande affärsmodellen ligger fast.

“Affärsmodellen baseras på decentralisering där kund- och kreditansvar finns på det lokala kontoret nära kunderna och där kunderna erbjuds personlig service när de önskar. En hörnpelare i affärsmodellen är en strikt riskkultur.

Samtidigt som de grundläggande principerna i bankens affärsmodell ligger fast erbjuder den pågående digitaliseringen möjligheter till såväl ökad operativ effektivitet som ett förbättrat kunderbjudande. Banken genomför därför strategiska initiativ för affärsutveckling och effektivisering.”

Integreringen har till stora delar redan genomförts inom sparområdet i Sverige, och fortsätter nu inom andra områden, slår banken vidare fast i rapporten.

“Den snabba tekniska utvecklingen gör även att banken ser stora möjligheter att stärka affärserbjudandet genom att fortsätta integrereringen av digitala lösningar för kunderna med lokal närvaro och möjlighet till personlig service. Denna integrering har till stora delar redan genomförts inom sparområdet i Sverige. Ett digitaliserat rådgivningsstöd, som fortsätter att utvecklas, har införts på kontoren. Effekten är att rådgivarna på kontoren har fått betydligt bättre möjligheter att genomföra en högkvalitativ rådgivning med kunderna och hantera frågor som bara kan ske genom personlig kontakt lokalt eller digitalt. Detta har materialiserats i en kraftig ökning i antalet rådgivningsmöten i kontorsrörelsen i Sverige.”

“Banken kommer inom ramen för sina IT-investeringar de närmaste åren att genomföra en liknande integrering inom såväl bolåneaffären som den breda företagsaffären. Målsättningen är att bankens privat- och företagskunder ska erbjudas en helhetsrådgivning inom samtliga relevanta delar av kundens ekonomi där den personliga servicen integreras med digitala verktyg.”

Annons