Annons: Innehåll från SPOTLIGHT

Go Public – Skolan för bolag på väg mot notering

För många bolag är en notering ett stort steg och det är svårt att veta vad som väntar. Samtidigt är det en milstolpe och en dröm. Med över 20 års erfarenhet som marknadsplats vill Spotlight hjälpa dig att nå den drömmen.

Go Public ger tillväxtbolag möjlighet att träna på att vara noterade, utan att vara under tidspress. Erbjudandet innebär bland annat synlighetspaket, utbildning och möjlighet att nätverka.

Genom att gå med i Go Public visar du att det finns en plan att notera bolaget, något som kan göra att det känns tryggare för investerare att ta beslut om att satsa i bolaget.  Målet är att ditt bolag ska vara noterat eller i noteringsprocess efter 1,5 år i Go Public. Ni är kända på marknaden genom exponeringen som synlighetspaketet ger, och har skaffat verktyg och kunskap som kan användas i tillväxtresan.

”Vi såg att det fanns en efterfrågan och ett intresse att skaffa sig mer förkunskaper. Det är en fantastisk möjlighet för oss att få dela år kunskap till bolagen innan de faktiskt blir noterade. Att ge dem en chans att få öva på att leva upp till de krav som ställs på ett publikt bolag.

Därför skapade vi Go Public – ett segment för bolag som planerar att noteras inom 18 månader.” 

Carl-Henrik Nordberg, Head of Surveillande, Spotlight

Go Public Academy

Bolagen får utbildning av både Spotlight och externa partners, till exempel;
– Hur bygger man sin equity story? En halvdag med bland annat workshops och exempel på hur man kan kommunicera via sina finansiella rapporter.
– Hur växer man sitt bolag? Företagsutvecklaren Scale Up Partners ger tips och råd med målet att bolagen ska använda det de lär sig på sin tillväxtresa.  

Vägledning

Bolag i får stöd och vägledning av Spotlights informationsövervakning i informationsgivningen.

”Att förstå reglerna för MAR är av stor vikt för alla företag som planerar att noteras. Det har varit värdefullt för oss att kunna prata med experterna, ställa frågor och göra workshops om investerarrelationer och informationsregler för att vara så förberedda som möjligt för en potentiell börsnotering. ” 

Henrik Nel Jerkrot, VD på Go Public-bolaget på MindArk 

Synlighet

Johnny Berlic är VD på Amido som idag är noterade och var ett av de första bolagen som gick med i Go Public. Han säger att det de uppskattade mest med erbjudandet var synligheten det gav, men också möjligheten att visa sina delägare att de skulle göra det de tidigare kommunicerat – att noteras. 

Alla som går med i Go Public får ett eget konto för att publicera pressmeddelanden hos Cision. Nyhetsbyrån Finwire sprider bolagets information till relevant svensk nyhetsmedia, som Dagens Industri och Svenska Dagbladet. De får också en egen webbsida för Investor Relations där de kan presentera sig för potentiella delägare med bland annat affärsidé och pressmeddelanden.

Spotlight erbjuder granskning av pressmeddelanden, med feedback och förslag på hur de kan förbättras innan publicering. Under utbildningen får bolagen också tid att fundera och diskutera utformningen av pressmeddelanden. 

Läs mer om Go Public här.

Annons