Finans Nyhet

GM:s sparpaket imponerar inte

Publicerad

Världens största biltillverkare, General Motors med Rick Wagoner i spetsen, säger upp 25.000 av totalt 118.000 anställda i USA. Men obligationsmarknaden är inte imponerad av GM:s omstruktureringsplaner. ”Det krävs kraftfullare åtgärder än så här”, säger Wilhelm Högström, fordonsanalytiker på SEB, till Realtid.se.

GM har lanserat ett sparpaket som innebär att drygt en femtedel av de anställda i USA får sparken och ytterligare sammansättnings- och komponentfabriker stängs under perioden 2005 till 2008. Enligt GM innebär det att kostnaderna sänks med 2,5 miljarder dollar årligen

Men obligationsmarknaden, som bestämmer kostnaden för nya lån, låter sig inte imponeras och någon uppgradering av GM:s kreditbetyg är inte att vänta.

– Nej, snarare tvärtom, det är skräpstatus med negativa utsikter, säger Wilhelm Högström, fordonsanalytiker på SEB Merchant Banking.

Annons

Hur påverkar marknadens skepsis GM?

– Om obligationsmarknaden inte tror på GM går spreadarna isär, det vill säga det blir dyrare för GM att ta upp nya lån. Det var det som hände när GM fick sitt kreditbetyg sänkt till skräpstatus av Standard & Poor’s. Men faktum är att spreadarna gått ihop enormt mycket på sistone och är på ungefär samma nivå som innan nedgraderingen i maj.

Vad beror det på?

Annons

– Det är främst på grund av tekniska faktorer efter den kraftfulla isärspreadningen. Mycket av de obligationsvolymer som kommit ut på kreditmarknaden sedan mars har tagits upp av nya investerare. Dessutom har den värsta oron kring GM:s kreditkvalitet lagt sig något efter nedgraderingarna.

Hur långt räcker GM:s aviserade sparpaket?

– Det är ett steg i rätt riktning men det krävs snabba och betydligt kraftfullare åtgärder än så här. Kassaflödet spås bli kraftig negativt för 2005 och på kort sikt kommer de här åtgärderna snarare att tära på GM. Först om några år kommer nedskärningarna att få positiv effekt.

Annons

Vilka är GM:s största problem?

– GM har främst två problem, dels den stora kostnadskostymen, dels säljer de inte tillräckligt många bilar. GM har beslutat att öka sina investeringar för att ta fram nya bilmodeller, men det betyder i sin tur att kassaflödet försämras ytterligare på kort sikt.

– Försäljningen av de så kallade SUV-bilarna, alltså större stadsjeepar, har tidigare gått väldigt bra men nu säljer GM sämre av de större modellerna. Därför måste GM rikta in sig på crossover-modeller, alltså bilar som är mindre än SUV men större än vanliga personbilar. Det är inom det segmentet som efterfrågan finns. I dagsläget har GM dåligt med produkter inom det segmentet.

Marknaden hävdar att ett av GM:s stora problem är gigantiska hälsovårds- och pensionsåtaganden.

– GM och fabriksarbetarfacket, UAW, har ett avtal som sträcker sig fram till 2007. Därefter kan avtalet omförhandlas, men det är tveksamt om facket kommer att acceptera sämre förmåner för anställda och tidigare anställda som gått i pension. Det verkar som om UAW hellre accepterar att fabriker läggs ned och personal sparkas än försämrade avtal vad gäller hälsovård och pensioner, säger Wilhelm Högström, fordonsanalytiker på SEB Merchant Banking.

Annons