Annons: Innehåll från GLOMO

GLOMO siktar på att dubblera sin verksamhet – mitt i rådande pandemi.

Maria Granlund driver IT-konsultbolaget GLOMO som siktar på att dubblera sin verksamhet.

Realtid Content Production

Tech-konsultbolaget GLOMO har sedan starten 2016 haft en stark närvaro inom utvecklingen av gaming- och sportsbettingindustrin där de har varit delaktiga i leveranser av tekniska lösningar för brands såsom ATG, Unibet och Mr Green. När GLOMO nu rör sig mot bolag inom fintech, healthtech och e-commerce så ser de sin bakgrund inom gaming och sportsbetting som en fördel.

– Inom sportsbetting finns det fantastiskt många aktörer som konkurrerar med integrationstunga lösningar där tusentals transaktioner sker i realtid och med en slutkund som är känslig mot långa laddningstider och skral användarvänlighet. Därför krävs erfarna specialister som förstår sig på optimering, skalbarhet och prestanda, säger Maria.

GLOMO har specialiserat sig som konsulter med gedigen erfarenhet kring fullstack-utveckling. Förutom tekniska specialistkunskaper, så värdesätter de professionell senioritet hos de konsulter de anställer. Att GLOMO är så noga med kontroll av mjuka värden i rekryteringsprocessen anser de är nyckeln till att deras konsulter är så efterfrågade på marknaden. Mjuka värden är svåra att påvisa i ett CV och hos GLOMO så går arbetssökande igenom flertalet tester och intervjuer för att säkerställa att de uppfyller GLOMOs krav kring ödmjukhet, initiativtagande och kommunikation.

– För oss handlar det om att fortsätta vara personliga trots tillväxt. Tänker man på ett typiskt konsultbolag så går lätt tanken mot resursifiering av anställda, detta vill vi bort ifrån, säger Maria och tillägger: Vi vill inte bli det nästa stora konsultbolaget, utan vill fortsätta kunna vara lite av en familj som utökas kontrollerat.

GLOMOs metod verkar fungera. Hos GLOMO stannar anställda och kunder länge. Detta tror Maria beror delvis på en stram rekryteringsprocess där en matchning med övriga kollegor säkerställs, men desto mer på vad som sker efter den första arbetsdagen. GLOMOs anställda åker på skidresor, äter lunch ihop varje vecka och ledningen delar regelbundet med sig av bolagsinformation och resultat till samtliga anställda och har individanpassade möten. Inför ett uppdrag så säkerställs även att det inte bara är en matchning från kundens sida, utan att det är ett uppdrag som konsulten blir motiverad av och där hen kan utvecklas och trivas. 

Maria nämner att deras konsulter kontinuerligt får andra anställningserbjudanden. 

– Våra konsulter får kontinuerligt andra anställningserbjudanden. Idag krävs det mer än marknadsmässig lön och förmåner för att behålla en duktig utvecklare. Vi tror att rätt väg är att fokusera på individen. Om en konsult inte trivs i sitt uppdrag vi förmedlat eller känner sig sedd av sin manager så har vi misslyckats och i slutändan går det ut över dig som kund i form av förlorad effektivitet, kommenterar Maria

Avslutningsvis, vem är drömkunden och vad händer härnäst?  

– Bra frågor, den första besvaras egentligen bäst av våra utvecklare, men generellt så gillar vi modern teknologi och uppdrag som erbjuder teknisk komplexitet. När det kommer till framtiden så hoppas jag att vi kan fortsätta växa organiskt och att vi i slutet av 2021 har ökat personalstyrkan med 100%.

Kontakta Maria direkt på maria@glomo.se vid eventuellt konsultbehov eller generella frågor rörande GLOMO.

GL.jpg

FAKTA GLOMO

Säte: Birger Jarlsgatan 18, Stockholm
Specialitet: Konsultverksamhet med fokus på avancerad fullstack-utveckling
Kunder: Doktor24, H&M, Hemköp, Klarna, TV4, Skanska, Fortum, Kindred, ATG, Mr Green

Annons