Finans Nyhet

Gimi får utmärkelse av Mastercard

Philip Haglund, Founder och CEO, Gimi.Philip Haglund, Founder och CEO, Gimi.
Philip Haglund, Founder och CEO, Gimi.
Publicerad

Gimi har utsetts till Norden och Baltikums mest lovande fintech-företag av Mastercard Lighthouse Program hösten 2020.

Realtid.se

Vinsten tillkännagavs på Mastercard Lighthouse Day 19 november under Slush.

Mastercard Lighthouse, har sedan starten 2017 hjälpt en rad fintech-företag utveckla och skala upp affärsmodeller, däribland svenska Doconomy.

Årets vinnare Gimi, som är mest känt för sin populära sparapp, grundades 2015 med målsättningen att vara världsledande inom utveckling av pedagogiska fintech-produkter för ungdomar. Affärsidén bygger på att samarbeta med framtidens beslutsfattare och förse dem med finansiella superskills så att de kan fatta smartare ekonomiska beslut i framtiden och förbättrar det ekonomiska välbefinnandet för nästa generation.

Annons

Bland de 15 finalisterna fanns ytterligare fyra svenska företag Ponture, Charge, FossID och Youcal. Som vinnare får Gimi chansen att gå vidare till Mastercards globala satsning Start Path, som hjälper deltagarna att expandera till nya marknader och växa sin affär internationellt.

– Vi hade inte förväntat oss att vinna och är verkligen tacksamma för priset. Vi är speciellt stolta och ödmjuka eftersom behovet för barn att lära sig om privatekonomi aldrig har varit viktigare. Vinsten är en riktig teaminsats från Gimi, och vi är tacksamma för de framsteg vi gjort tillsammans med alla samarbetspartners, rådgivare, Mastercard och Lighthouse-teamet. Nu kommer vi att fira, säger Philip Haglund, Founder och CEO, Gimi.

Utöver juryns utnämning av Gimi till vinnare fick också bolaget People’s Choice Award som delades ut till det finctech-företag inom Lighthouse som fått flest röster via sociala medier.

Annons

Intresset från för programmet har i år varit rekordstort, både från fintechs och etablerade aktörer inom finansbranschen. Swedbank är ett av de företag som engagerat sig som programpartner och under hösten mött deltagarna för att utforska olika samarbetsmöjligheter. 

– Vi är mycket glada över att ha haft möjlighet att expandera vårt partnerskap med Lighthouse och kunna samarbeta med ännu fler lovande fintechs för att utveckla nästa generations finansiella tjänster. Vi har en lång historia av partnerskap och investeringar i fintech och letar alltid efter nya möjligheter att utöka vårt digitala kundutbud, säger Ted Scheiman, Head of Partnerships och Investment Unit Lead, Swedbank i en presskommentar.

Annons