- Publicerad
… grundare av bokförlaget Nicotext vars debutbok ”Nicos filmreplikbok” sålt i 35.000 exemplar.
På två år har förlaget gett ut nära 30 boktitlar och för 2005 räknas omsättningen uppgå till fem miljoner kronor. Och bättre blir det: bokidéerna verkar aldrig ta slut.
– Vi hade ingen erfarenhet, varken av företagande eller bokförlag. Men Carl-Johan och jag delar en positiv syn och är inte rädda för att göra fel. Ibland har det hjälpt oss också eftersom vi inte ens vet om när vi gör fel, vi känner ju inte till branschen utan gör som vi vill, säger Fredrik.
Det började med en idé om att göra en bok med roliga filmrepliker. Carl-Johan och Fredrik kollade på massvis med filmer och fick hjälp av kompisar att samla ihop replikerna.
– Sen tryckte vi 1.000 ex som vi sålde. Och för pengarna tryckte vi 2.000 till och så höll vi på sådär. Det var en väldigt basic affärsrörelse. Vi tryckte böcker, ringde runt och sålde dem till bokaffärer och inköpare, säger Fredrik Colting.
Därefter gick det snabbt framåt. ”Nicos filmreplikbok” sålde snabbt slut och nya bokidéer utvecklades. Ett förlag startades och avtal med en distributör skrevs.
– Då blev det mer ordning. Vi gjorde inget annat än packade böcker ett tag, säger Fredrik Colting och skrattar.
Två år efter de satt i tv-soffan och kollade på film har Fredrik och Carl-Johans bokförlag nu gett ut mellan 25 och 30 titlar. Utgivningsrättigheter till ett antal böcker har sålts till Austalien, Tyskland och ett par av de nordiska länderna. I mars i år togs dessutom första steget till en etablering i USA.
– Vi har investerat kraftigt i år, särskilt i USA där vi ger ut åtta titlar. Vi har både översatt och specialproducerat för den amerikanska marknaden. Bland annat ger vi ut ”The pet cook book” och “The porn star namebook”. De har ju alltid så roliga namn, porrstjärnorna.
För Sveriges del kommer det hela sex nya titlar under hösten. Och precis som tidigare försöker Fredrik och Carl-Johan att sälja sina böcker på annorlunda platser.
– Vi försöker hitta nya marknader, som klädaffärer, designaffärer och videoaffärer. Så når vi de kunder som kan vara intresserade på andra ställen än i bokhandlar.
Fredrik och Carl-Johans räknar med att förlaget kommer att omsätta mellan fyra och fem miljoner i år. Inom de kommande åren kommer intäkterna som utgivningsrättigheterna genererar och förhoppningsvis ett positivt resultatet av USA-etableringen.
– Vi investerar mycket men det är en otacksam bransch. Vi packar och säljer och sedan efter ett halvår kommer intäkterna. Men vi är förnuftiga, fast vi är så unga, och tar ut låga löner för att få igång allt, säger Fredrik.
Utan idéer skulle dock inga investeringar vara möjliga. Att kläcka närmare 30 bokidéer på två år bevisar vad de själva tycker är deras styrka.
– Idéerna har aldrig varit vår svaga sida. Vi har hittat vår nisch och har inga problem att hitta nya idéer, säger Fredrik.