- Publicerad
General Motors kommer att behålla varumärket Saab men inte nödvändigtvis som en oberoende svenskbaserad bilfabrik.
Citatet kommer från GM:s vice ordförande och utvecklingschef Bob Lutz i en intervju branschtidningen Automotive News Europe.
Uttalandet spär på den oro som finns bland de anställda i Trollhättan med tanke på att GM snart kommer att tillkännage hur det blir med den framtida produktionen av modell 9-3.
– Ingenting nytt har nått oss i form av besked från GM-ledningen att man ändrar kurs, säger Saab Automobiles presschef Christer Nilsson till TT.
Bob Lutz har vid flera tillfällen, bland annat i samtal med TT, sagt att Saabs kommande modeller i princip ska kunna tillverkas på vilken GM-fabrik som helst eftersom strategin är att bygga koncernens bilar på gemensamma plattformar.
– GM kommer inte att sluta tillverka och sälja Saabs bilar, säger Lutz till Automotive News.
Lutz tar i intervjun också upp frågan om Saabs miljardförluster och konstaterar att GM inte kan fortsätta att subventionera en fabrik som har för små volymer för att nå lönsamhet.
Hans bedömning är att det krävs en produktion på mellan 200.000 och 250.000 bilar årligen för lönsamhet.
Enligt tidningen tillverkades 128.000 bilar hos Saab i Trollhättan 2004. Men enligt Saab byggdes 105.000 bilar i Trollhättan, medan 19.500 exemplar av cabrioletmodellen byggdes i Österrike.
Automotive News slutsats är att GM har tre alternativ för Saabs fabrik i Trollhättan: stänga den, sälja den eller ändra affärsplanen så att Saab blir stort nog att bli lönsamt.
TT