Folkets tidning nu i Sverige

<pufftextlänk>Nu kan du bestämma vad som är en nyhet och vad som inte är det.</pufftextlänk> Mikael Svärdh har startat Diggar.se, en svensk motsvarighet till den i USA omåttligt populära sajten Digg.com.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2006-07-25

– I USA har det gått som tåget och Digg.com klättrade i förra veckan in på topp 100 över de mest besökta hemsidorna. Hur stort det kan bli i Sverige beror på hur många liknande sajter som dyker upp. Blir det många behövs nog någon tung partner i bakgrunden för att få det att fungera, säger Mikael Svärdh till Realtid.se.

De amerikanska sajterna Digg.com, Newsvine, Yahoo och Netscape.com låter läsarna tipsa om nyheter och sedan själva avgöra vilka som är värda att läsas. De populäraste nyheterna hamnar i topp och de som inte bedöms vara tillräckligt intressanta kommer aldrig in på hemsidan.

– Det är det som är så häftigt med det här. Att man inte har en aning om vad som händer när snöbollen rullar igång, säger Mikael Svärdh.

I maj månad hade Digg.com 1,3 miljoner unika besökare, att jämföra med 129.000 besökare samma månad ett år tidigare. Sajten lanserades i september 2004 och har i dag närmare 300.000 registrerade användare.

Mikael Svärdh är en av dem. Han driver sedan tidigare flera populära bloggar har haft blogginlägg som hamnat på Digg.com.

– De gånger jag har haft som mest trafik på mina bloggar har jag länkats från Digg.com. Då har vi haft en miljon besökare per månad. Hamnar du på Digg.com hamnar du snart på sajter som Slashdot, och jag vet nyhetstips som sedan hamnat i New York Times, säger han.

Såväl Digg.com som Newsvine har blivit starka genom ideell hjälp från läsarna, men Netscape.com har valt en annan väg. Efter att i stort sett ha kopierat Digg.com:s koncept erbjuder de nu de främsta användarna på sajten 7.500 kronor i månaden för att istället publicera sina nyhetstips på Netscapes hemsida.

På Diggar.se får Mikael Svärdh till en början publicera nyhetstipsen själv, utan betalning.

– Jag måste mata sajten med nyheter nu när jag drar igång. Sedan vet jag inte hur moget konceptet är. Det är möjligt att man måste ha sett liknande sajter tidigare för att förstå hur det fungerar, säger han.

Den demokratiska tidningens framtid hänger på att folket alltid har rätt. Har de det?

– Ja, det är en bra fråga. På Digg.com har det varit lite av en sport för vissa grupper att bli av med sådana nyheter de inte tycker om, och skickat klagomål. Det är lite av ett folkets censur. Det finns en otrolig kraft i det, säger Mikael Svärdh.

Platsannonser

Logga in