- Publicerad
Nu kan du flyga över din egen villa eller kolla att översvämningshotade sommarresidenset med vackert strandläge står kvar, trots att du befinner dig i lägenheten i stan. Det har blivit möjligt tack vare söktjänster som kombinerar satellitbilder med sökmotorer. Bedömare tror att de nya tjänsterna kommer att generera många miljarder dollar.
I maj presenterade Google sitt söksystem, Google Earth, som är baserat på satellitbilder, Googles egen sökmotor samt deras inköpta Terra Server. Med Google Earth, som kan laddas ned gratis, är det möjligt att ”flyga” över ett tredimensionellt landskap på en kilometers höjd. Microsoft har kontrat med ett liknande söksystem, MSN Virtual Earth. Yahoo har också gett sig in i leken men väljer att satsa på digitala kartor.
Och fattiglappar, som varken äger villa eller sommarhus, kan istället roa sig med att flyga till exotiska semesterorter på andra sidan jordklotet och spana in turistattraktioner alldeles gratis. Fast det blir förstås på minst tusen meters avstånd.
Även om tjänsterna kommer att erbjudas gratis är Google, Microsoft och Yahoo naturligtvis ute efter att tjäna pengar och bedömare menar att den stora potentialen finns inom internetannonsering i anslutning till söktjänsterna.
Chris Churchill, vd för Fathom Online, en amerikansk annonsbyrå i New York med inriktning mot sökmotorer, säger till The New York Times att det sannolikt handlar om många miljarder dollar.
Antingen kommer annonserna att finnas inbäddade i de kartor som genereras vid en sökning efter till exempel en adress eller en turistattraktion, eller rulla vid sidan om.