HelgHelg

Realtids affärslunchindex: Nordiska Kantinen

Publicerad

Veckans affärslunch går i det snabba formatet: kantinlunch på Nordiska Kantinen längst upp på NK.

Lisa Lönner

Den här veckan testar vi något snabbt och stökigt. Detta är ingenting för ett känsligt möte med mycket konfidentiell information. Dock är det många som affärslunchar här. Jag tänker att det passar bäst för en snabb catch-up med någon du inte träffat på länge och där ingen stor affär eller liknande föreligger. Fördelen är att det går snabbt. Men på ljudnivå och stökighet så är det ju förstås inga höga poäng.

REALTIDS AFFÄRSLUNCHINDEX: NORDISKA KANTINEN

SAMMANVÄGT INDEX: 85,5

Plats:
NK Hamngatan, Stockholm längst upp på femte våningen

Öppet: 
Måndag – fredag 11.00–15.00
Lördagar 11.00–16.00
Söndagar 11,30 – 15.00

Annons

FinrummetFoto: Lisa Lönner

1. Serviceperfektion: 87%

Detta koncept är verkligen inte något du ser någon annanstans. Fyra kockar med lite lätt snorkig uppsikt står och serverar kantinlunch som håller en sjukt hög kvalitet. Det är inte hit du går för att få en servis som pratar med dig eller känna dig upp-passad. Som alltid med Franzén så är det hela lite väl mycket kock-show. Men fördelen är att det går så otroligt snabbt. Inget snack, maten läggs upp och är fram på en halv minut. Känslan är ändå unik och jag har lite svårt att ta ställning till vad jag själv känner men förstår att detta är omåttligt populärt för alla som inte vill vänta en sekund i onödan. Klientelet här är en blandning av äldre damer på shoppinglunch och affärsmän. Intressant ändå.

2. Miljö – ljud, ljus och design: 75%

Alltså det är verkligen snyggt. Brickorna är perfekta, alla möbler är i ljust trä och den klassiska kantinlunchen är uppdaterad. Det är ett bra designtänk som jag verkligen förstår var ett kul projekt för den designer som gjorde det.

Annons

Men för våra kriterier för affärslunch så uppnår vi kanske ändå inte det vi efterfrågar här. Det är hög ljudnivå, nästan på gränsen till outhärdlig på grund av allt slammer med brickor, etc. Bänkarna är snygga men det är så obekvämt att inte ha ryggstöd efter en dag på kontoret vid datorn. Avståndet mellan borden är ju noll, ofta får man endast plats vid samma bord som andra. Det är ju konceptet. Så som sagt, inte platsen för bra och intressanta samtal utan sådant som alla i Stockholm kan lyssna på. Snabb catch-up passar utmärkt. Eller faktiskt, ensamjobbarlunch. Jag sitter hellre ibland på restaurang när jag ensamjobbar och detta är den perfekta platsen för ensamlunch! Ljuset är också besvärande, jag ser inte så mycket. Det gör det lite svårt tycker jag att fokusera på den andra personen eller på maten för den delen.

Att gå hit för att äta snabbt under en shoppingtur eller luncha snabbt med en bekant är perfekt.

3. Mat – och dryck: 92%

Maten är verkligen kantin-top notch. Det finns alternativ för alla inriktningar: köttätare, husmansklassiker, dietmat, vegetarisk och utan mejeri. Snyggt upplagt, jag åt en liten soppa med toast och det var verkligen gott. Det märks att de tänker igenom menyn för att alla ska hitta något och jag ser att köket är otroligt väl organiserat för att på några kvadrat kunna servera en fräsch lunch med nylagad känsla till så många som möjligt. Varje kock har kanske en kvadrat och alla vet exakt vad de ska göra. Det är ändå en yrkesstolthet där. Jag ser också att hållbarhetstänket går att realisera eftersom de har en finare restaurang Bobergs i samma lokal. Det är alltid det bästa upplägget för att kunna dela och köpa in råvaror där hela råvaran används. Smart och snyggt. Sallads och brödvagnen är kanske något man alltid känner sig lite rädd för och den är ändå lite kladdig och stökig.

Annons

Hit kan dock älskaren av klassisk dagens lunch gå och även den moderna matnörden eller fanatiska allergiska kost-följaren. Det är inte lätt att åstadkomma.

Ett stort plus för en bricklunch med champagnebuppa. Här finns både champagne, bubbel och viner på glas. Den står på en liten pall bredvid kassan så missa inte den även om just miljön här känns för stressig för att ta ett glas. Kanske mer för en eftermiddag after-shopping tänker jag. Men ändå, den står ju där!

4. Paraphernalia – diverse: 95%

Paraphernalia finns det gott om här. Allt från brickan i kantinformat till de snygga gardinerna som mjukar upp känslan av fängelsekantin. Detta är kan man säga stället fullt av paraphinalia. Allt som finns på en klassisk bricklunch finns här fast i modern designformat. 

5. Priset: 78%

Det är faktiskt väldigt dyrt. Jag brukar tycka att det är ok men just eftersom jag ser att kostnaderna här är låga så tycker jag kanske att det hade varit lite charmigt med ett lägre pris. Det finns ju ingen servispersonal och vi själva tar undan brickan. Nej, en sänkning av priserna med 20 procdent hade jag förordat just här. Det är ju dock alltid fullt så alla efterfrågekurvor säger ju att priset inte kommer att sänkas.

FinrummetFoto: Lisa Lönner

Hjälp oss med Realtids affärslunchindex! Vi är tacksamma om du kan ta dig två minuter till att svara på ett par frågor om dina affärsluncher. Enkäten hittar du här>>

 

Hela Finrummet denna vecka >>

Sigurd Wongraven: Multitalangen som skapar vin, konst och musik

Frukost på väg ut i världen: Pontus in the Air 

Veckans recept: Krispig rätt på ost och apelsin till morgonstjärnan

Realtids affärslunchindex: Nordiska Kantinen

Lisa Lönners krönika: Kreativa crossroads – när konst möter musik och vin möter musik

Realtids affärslunchindex – Så här vägs olika kriterier

1. Serviceperfektion

För en gångs skull sätter vi nu detta före maten. Servicen ska vara top-notch och snabbhet blir extra viktig. Vid lunch står vi ut med en mer snorkig hovmästare eller stressad servitör om maten kommer snabbt och är helt korrekt enligt beställning. Vi har nämligen inte tid att vänta på något som blev fel. Med en viktig affärspartner mittemot och ofta ett pressat tidschema till nästa möte finns inte tid att lyssna på långa utläggningar om var fågeln kommer från eller hur man odlat egna rädisor. Kontakten med servis är trevlig men vid lunch finns det dessvärre inte tid för sådant – och en erfaren servitör vet detta. Tappar vår viktiga kund sin sked på golvet så ska servitören se detta omedelbart. Kanske inte så svenskt, men ack så viktigt.

Bokningen ska vara enkel att göra och gå snabbt. Ett plus är om det går att slinka in utan bokning. 

Notan ska gå snabbt och det är ingen nackdel om den kommer utan att du bett om den. Trevligt är om den kommer in med en chokladbit eller annat gott sött att minnas.

2. Miljö – ljud, ljus och design

Vid klassisk brasserilunch ska stämningen vara härlig och stökig men det får inte vara dålig akustik så man inte hör vad den andra säger. Ofta har det mer med rummets design att göra. Musik är absolut katastrof, det är närmast omöjligt att luncha med musik i bakgrunden.

Avstånd mellan borden för att kunna prata om konfidentiella ämnen är ett måste. För att du ska kunna se din samtalspartner är ett behagligt men starkt ljus viktigt. Lite dämpat är absolut fantastiskt när det gäller att dinera men mindre bra vid lunch. Vi ger också extra stilpoäng för vacker utsikt och att kunna se säsongen utanför. 

3. Mat och dryck

Att maten är god är alltid viktigt och utförandet ska gärna vara stramt och snyggt, serverat på en och samma tallrik. En väg att gå är klassisk svensk husman, särskilt om du har internationella besök. Dock kan husman bli otroligt tung, vi ska ju ändå prestera mitt på dagen. Därför ser vi gärna att rätten är moderniserad och att grönsaker och rotfrukter tar större plats. Vi vill ju inte somna vid konferensbordet senare på dagen och nuförtiden tänker de flesta på hälsan.

En dagens rätt är det snabbaste för gästen och det bästa och ur hållbarhetsperspektiv, en riktig kretsloppsgärning för köket. Köper du in anka till kvällen kan konfiterade anklår vara en grym lunch. Och så vidare. Det är förstås bra om det finns variation på rätterna så det alltid finns en kött, fisk, grönt och alltid sallad på menyn. Ett plus är restauranger som också har några lyxigare rätter eller hela kvällsmenyn tillgänglig. På franskt manér får det gärna finnas en liten trerätters eller möjlighet att beställa små förrätter och desserter. Kolhydrater är rätt viktigt för prestationen så brödkorgen får gärna betona flera grövre bröd och mycket hårt. 

Vi vill slå ett slag för utbudet på dryck. De flesta i Sverige dricker ramlösa eller vatten vid lunchen. Lunchen är inte restaurangens största intäktskälla och vi bör kunna unna oss att vara lite kontinentala och dricka ett glas gott vin tillsammans med vår kund. Utbudet av fina alkoholfria drycker ökar annars verkligen. Restaurangen är värd att tjäna lite pengar på ditt möte som förhoppningsvis genererar bra affärer och en lunch med vatten blir för dem oerhört dålig business. Låt oss kosta på oss att beställa något gott att dricka till maten, oavsett om det nu är med alkohol eller utan.

4. Paraphernalia – diverse

Älskar detta amerikanska ord som betyder lite av varje eller något som sticker ut. I denna kategori tar vi upp det där lilla extra som gör att vi gillar just det här stället. Det kan vara vacker konst på väggarna, en supersnygg toalett eller varma handdukar. Det där du minns. You name it!

5. Priset

Även om pappa betalar så är det viktigt att det inte är onödigt dyrt i förhållande till kvalitet. En riktigt toppenupplevelse kan vara dyr men då också leverera mer än priset. Och tvärtom. Dyrt och dåligt är tyvärr förekommande.

Annons