Fildelning blir kommersiellt

Storföretagen utnyttjar suget efter filmklipp för att skaffa sig reklamintäkter, men missar chansen att reducera kostnaderna, konstaterar nätverksjätten Ciscos expert David Oran.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2007-11-06

SVT släpper i dag sina filmklipp för gratis publicering på fildelningssajten Joost, en variant av Youtube som använder fildelningsteknik, Peer-to-peer.

Joost grundades av den svenske Skype-entreprenören Niclas Zennström som också ligger bakom fildelningsprogrammet Kazaa.

Det finns argument för resten av Sveriges tv-bolag att följa SVT. Dave Oran är teknikexpert på det världsledande amerikanska datorkommunikationsföretaget Cisco.

Han ser en enorm kommersiell potential för företag som använder fildelning internt.

–Kostnaderna för it och nätverk kan reduceras med 70-90 procent genom att använda fildelningsteknik, säger Dave Oran till Realtid.se.

–Särskilt i företag som hanterar stora mängder data som ska läsas av många, som transaktioner på börsen eller nästa avsnitt av ett nyhetsprogram i ett stort mediabolag.

Disney, BBC och Fox News använder redan tekniken som lämpar sig särskilt bra när det blir ont om plats i nätet. Filerna hämtas från alla i nätverket, inte bara från den dator som har mest att göra.

–Peer-to-peer hittar och använder ledig bandredd av sig själv.

Den amerikanska it-jätten Verisign köpte förra året företaget Kontiki som utvecklat en fildelningstjänst. Amerikanska Bittorrent säljer en liknande tjänst. Nästa års version av Microsofts programmerarprogram Visual Studio har stöd för Peer-to-peer.

Också mot konsumenter har fildelningstekniken kommersiell potential, eftersom filmkrippen som sprids genererar intäkter.

Facebook och Google lanserar nu sina strategier för riktad reklam mot användare som länkar till filmklipp som distribueras med fildelningsteknik.

Facebook vill sprida reklam utanför sin egen sajt med hjälp av en cookie, en liten fil som minns vad användaren köper.

Google vill dela upp användarna i tusentals konsumentkategorier för att kunna sprida rätt reklam.

I Sydkorea, som kört ifrån resten av världen på internet, har entreprenören Kim Jong-man hittat ett sätt att trissa upp kommersen genom att låta användarna själva få del av kakan.

Sedan ett halvår driver han Facebook-varianten UCC Community. Användare som länkar till filmklipp får några öre för varje tittare. Den användare som är snabbast med att lägga upp relevanta nyhetsklipp tjänar en bra månadslön.

Företaget betalade ut en miljon kronor till sina 500.000 användare under oktober, skriver Financial Times. Företaget går runt. Pengarna kommer från annonser och från de företag som producerar filmsnuttarna.

EU motarbetar fortfarande fildelning. Den 25 april röstade Europaparlamentet ja till EU-direktivet Intellectual Property Rights Enforcement Directive 2, IPRED2.

Avsikten är att kriminalisera intrång i upphovsrätten. Dit räknas utveckling, marknadsföring och användning av fildelningsteknik.

–Lagstiftningen är på väg i helt fel riktning, säger Christian Engström som är vice ordförande i Piratpartiet, till Realtid.se.

Ingen av Sveriges EU-parlamentariker röstade för direktivet, men Sverige har inte heller tydligt tagit avstånd från att kriminalisera fildelning.

–Både Bryssel och Justitiedepartementet sitter fast i ett tänkande som hör till ett annat årtusende, säger Christian Engström.

–De försöker förbjuda internet för att skydda gamla monopolister. Det handlar dels om att de hela tiden skärper upphovsrätten. Det andra är övervakningen. Film- och skivbolagen vill få övervaka allt som folk gör på nätet, utan inblandning av polisväsendet. De vill få rätt att ge sig efter människor civilrättsligt.

Platsannonser

Logga in