Finans

FI: Bedragarna fortsätter ringa

Den som en gång blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri och förlorat pengar blir ofta kontaktad igen.

Publicerad 2020-04-16

Finansinspektionen har blivit kontaktade av flera konsumenter den senaste tiden som blivit uppringda igen, många år efter att de första gången förlorade pengar i ett investeringsbedrägeri.

Samtalen handlar antingen om nya falska investeringserbjudanden eller så ringer bedragaren upp konsumenten med löfte om att försöka få tillbaka tidigare förlorade pengar. Den som accepterar det sistnämnda erbjudandet får normalt förr eller senare krav på att en avgift måste betalas in. Det kan påstås vara en avgift för ett dokument som måste upprättas, en licensavgift, skatt, en bankavgift eller något annat som helt enkelt är en del av bedrägeriet.

Bedragaren som ringer upp konsumenten har ofta redan kännedom om det tidigare bedrägeriet och hänvisar exempelvis till att de ringer från en myndighet. FI har tidigare varnat för detta och att bedragare kontaktar konsumenter och utger sig att ringa från exempelvis FI.

Bedrägerier med falska annonser i sociala medier som lockar med lönsamma investeringar fortsätter också.

– Vi har noterat att det inte bara är nya bluffbolag utan även bolag som redan finns på FI:s varningslista. Dessa bluffbolag lyckas tyvärr fortfarande marknadsföra sig i sociala medier, genom annonstjänster på internet och via mejl. Samtidigt dyker det hela tiden upp nya bolag som erbjuder investeringar som senare ofta visar sig värdelösa. FI publicerar regelbundet nya varningar för bolag på varningslistan, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Bolagen påstår ofta felaktigt att de har tillstånd i Sverige eller i ett annat land, vilket de skulle behöva ha. Alla bolag med tillstånd i Sverige eller i ett annat land och som därigenom får kontakta personer i Sverige och erbjuda finansiella tjänster eller produkter går att hitta i FI:s företagsregister. 

 

 

Platsannonser

Logga in