Carl Wessberg på GP Bullhound förespråkar en "soft launch" i rådande läge vid större finansieringsprocesser. Foto: GP Bullhound.
Carl Wessberg på GP Bullhound förespråkar en "soft launch" i rådande läge vid större finansieringsprocesser. Foto: GP Bullhound.
Finans

Expert: Corona förändrar processen vid företagsaffärer

Investerare som trixar med videokonferenssystemet Zoom, mjuktester istället för skarpa delprocesser och tidigare delning av databoken – några konkreta exempel på hur företagsaffärer har förändrats den senaste månaden.

Uppdaterad 2020-04-16
Publicerad 2020-04-16

Den normala processen vid en kapitalanskaffning eller M&A ställs på ända i coronapandemins tidevarv.

– Nu när vi är i krisens öga blir allt vad gäller tidslinje och strukturerad process svårare. Jag tror att man får vara väldigt lyhörd, säger Carl Wessberg, partner och ansvarig för rådgivningsverksamheten på GP Bullhound i Norden.

Marknaden för M&A har saktat ned väsentligt, men eftersom värderingarna också sjunker bäddar det för affärer framöver. Inte minst när det gäller techsektorn, som Carl Wessberg specialbevakar. 

– Det kommer säkert bli tal om mer forcerade försäljningar, större bolag som säljer en division för att kunna finansiera något annat.

Han tror också att vi kommer att få se många nyemissioner.

– Det kommer att ske från bra bolag som vill stärka upp och vara bättre rustade och mindre beroende. Ingen vet riktigt hur länge efterfrågechocken kan pågå, säger Carl Wessberg.

Men hela situationen förändrar hur processerna kring finanstransaktioner brukar gå till.

– Det kommer under en tid framöver att sjösättas färre strukturerade processer. Orsaken kan vara bolag som man har tänkt sälja eller börsnotera under 2020 och som nu fått jätteproblem. Med stabila ägare kan det skjutas upp till kanske 2021 eller 2022, säger Carl Wessberg.

Behöver man ändå gå vidare i den här marknaden blir timing centralt. Ingen vill behöva gå in i marknaden för att sedan tvingas dra tillbaka ett bud eller förslag. Det leder till tätare uppdateringar och att man gör fler tester av marknaden före skarp affär, något GP Bullhound kallar för en "soft launch". Det innebär fler videokonferenser och att ge mer hjälp åt utvalda investerare att läsa in sig på affärsupplägget.

– Man pressar inte på med en tidsplan och säger: "Skriv på NDA sista april för första rundans bud, gå sedan vidare till datarummet och due diligence för andra rundands bud", säger Carl Wessberg.

– När läget blivit lite bättre kan man gå vidare och prata om konkreta värderingar och bud. 

Vid en M&A blir den viktigare än tidigare att jobba på kundreferenser, som att samla ihop bra kundcitat i en bok, att presentera ledningen ännu bättre och att noggrannare förbereda de olika stegen i processen. 

Om man är en entreprenör som behöver ta in kapital eller sälja är en skillnad mot tidigare att man behöver dela med sig av mer material tidigare i processen. 

– Exempelvis att skicka in databoken tidigare än annars. Vad gäller videokonferenser måste de förberedas riktigt noga. Det gäller verkligen att framstå i sin bästa dager, säger Carl Wessberg.

Det ställer också krav på instruktioner till deltagarna i videokonferenserna.

– Det händer att deltagare ringer in via telefonnätet istället för att använda videolänk till zoommötena, säger Carl Wessberg.

Det är också mycket att tänka på under själva videkonferensen. Presentatören behöver till exempel två skärmar – en för presentationen och en för att se åhörarna – och det är viktigt att rådgivarna har en aktiv roll för att strukturera distansmötet, anser Carl Wessberg.

Det är troligt att det nya sättet att arbeta kommer att leda till permanenta förändringar.

– En del av detta kommer att bli bestående. De fysiska mötena blir kanske 1/4 eller tio procent färre. Videokonferenser som alternativ har blivit mycket mer accepterat, säger Carl Wessberg.

Platsannonser