Handeln med konsumentelektronik via nätet minskade kraftigt i februari efter uppsvinget kring jul.
Elektronikhandel på nätet faller
Mest läst i kategorin
Försäljningsvolymen för konsumentelektronikprodukter – till exempel mp3- och cd-spelare – minskade med 50 procent i februari jämfört med månaden före, efter en nästan lika brant nedgång i januari.
Det visar statistik från företaget Tradedoubler, som mäter försäljningen på en mängd e-handelssidor runt om i Europa.
Trenden ser ut att vara densamma även i Sverige. Börsnoterade Netonnet, en av de största aktörerna inom försäljning av konsumentelektronik via internet, fick se sin omsättning halveras i februari jämfört med december.
Nedgången i februari innebär att handeln med konsumentelektronik nu är nere på de ”normala” nivåerna från förra sommaren och början av hösten.
Enligt Tradedoublers Sverigechef Carl Johan Grandinson var försäljningstappet väntat. Han har även noterat att handeln med cd- och dvd-skivor har sjunkit.
Totalt, för alla produktkategorier, föll e-handelns försäljningsvolym med 14 procent i februari jämfört med månaden före, enligt Tradedoublers siffror. Minskningen av försäljningsvärdet var mindre eftersom reorna på nätet nu är över, och jämfört med februari i fjol var volymen hela 80 procent högre.
Vinnarbranscherna i februari var telekom och finansiella tjänster. För resebranschen var försäljningsvolymen i stort sett oförändrad.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.