"Eastpoint vill säga upp TPB-avtal"

<pufftextlänk>Eastpoint kommer inte att förlänga sitt avtal med The Pirate Bay, hävdar källor till Realtid.se.</pufftextlänk> Trots att företaget har sålt mycket annonser på BitTorrentsajten anses medietrycket vara för stort.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2006-06-30

För några dagar sedan blev Sandrew Metronomes it-chef Anders Abel kontaktad av en säljare från Eastpoint, som erbjuder webbhotelltjänster, men som genom sitt dotterbolag Eastpoint Media säljer annonser åt The Pirate Bay.

– Eastpoint ringde mig som vilken säljare som helst, och vi hade ett möte. Lite senare såg vi i Dagens Nyheter att Eastpoint hade ett samarbete med The Pirate Bay och blev lite förvånade, säger Anders Abel till Realtid.se.

Abel ringde då upp den säljare som hade kontaktat dem och fick svaret att Eastpoint övervägde att bryta samarbetet med The Pirate Bay. Några timmar senare blev Anders Abel uppringd av samma säljare som förklarade att han hade haft ett möte med ledningen och där kommit fram till att avtalet inte skulle förlängas.

Det innebär att avtalet löper ut vid årsskiftet 2006/07.

– Sedan hävdade han att relationen med oss var viktigare för dem än The Pirate Bay. Jag frågade om det fanns planer på att gå ut med ett pressmeddelande, men det fanns det inte, säger Anders Abel.

Enligt Abel skulle säljaren ha uppgivit att pressen hade blivit för stor. Om företaget skulle förlora stora kunder på att sälja annonser åt The Pirate Bay var man beredda att bryta samarbetet.

– Känslan jag fick är att de är ute efter mesta möjliga pengar. Jag fick intryck att de var beredda att bryta om det blåser för snålt. Och med tanke på att säljaren precis kom från ett möte med ledning förutsätter jag att det han sa var sant, säger Anders Abel.

På Eastpoint Media, som alltså är ett helägt dotterbolag till Eastpoint, förnekar man bestämt Anders Abels påståenden.

– Det stämmer inte. Varifrån har du fått höra den informationen? frågar Luar Buso, ansvarig på Eastpoint Media.

– Nej, det är helt och hållet fel. Vi säljer mycket åt dem och relationen blir bara starkare. I förra månaden tredubblade vi försäljningen.

Jörgen Löwenfeldt

08-545 871 35

jorgen.lowenfeldt@realtid.se

Platsannonser

Logga in