Finans Nyhet

Diplomatgruppen startar contentbyrå

Johan Bratt, vd för Tell
Publicerad
Uppdaterad

Diplomatgruppen startar contentbyrån Tell. Chef för verksamheten är Johan Bratt som kommer från contentbyrån Spoon. "Med Tell får du både hungern som präglar en start-up och strukturen och leveransförmågan som finns i etablerade verksamheter" säger Johan Bratt till Realtid. 

Miriam Istner-Byman

I Diplomatgruppen ingår sedan många år kommunikationsbyrån Diplomat Communications och varumärkesbyrån YouMe Agency. Under hösten 2016 startades Repeat Studio, en byrå specialiserad på digitala affärs- och kommunikationsstrategier och på transformation och utveckling av digitala kundupplevelser. 

Nu startar Diplomatgruppen contentbyrån Tell. Byrån är specialiserad på innehåll- och kanalstrategi, kanaloberoende innehållsproduktion, samt tjänster inom content management.
Vd för verksamheten är Johan Bratt som närmast kommer från en roll som Client Director på contentbyrån Spoon. Johan Bratt har lång erfarenhet av content marketing och har en bakgrund som journalist, bland annat på TV4 Nyheterna, Sveriges Radio Ekot och Aftonbladet.

Johan Bratt kommenterar: 

Annons

Vad är syftet med Tell?

– Syftet med Tell är att hjälpavåra uppdragsgivare med att skapa innehåll i form av text, bild och film som gör verklig nytta för deras affär. Vi ser att det finns ett behov av en contentbyrå som har en tydlig utgångspunkt i affär och strategi och som arbetar datadrivet för att skapa ett så relevant och effektivt innehåll som möjligt. Här får vi draghjälp av hela Diplomatgruppen med dess styrka inom företags- och samhällskommunikation, varumärkesutveckling och digital strategi. Det gör Tell till en unik aktör.

  Kan du beskriva Tells verksamhet?

Annons

– Vi hjälper våra uppdragsgivare att uppnå affärsmål med hjälp av relevant och engagerande innehåll i framför allt egna kanaler och sociala medier. Tell erbjuder en helhet från innehållsstrategi till produktion och skapar effekt genom att arbeta datadrivet. Ett datadrivet arbetssätt innebär också att vi snabbt kan hjälpa våra kunder att komma igång med content marketing genom att börja i mindre skala, analysera och optimera innehållet och därefter skala upp det innehåll och de kanaler som ger bäst resultat.

  Vilket behov finns det av Tells verksamhet?

– Det finns en ökande efterfrågan i marknaden på att kommunicera direkt med sin målgrupp i kanaler som man äger och kontrollerar själv. Rätt utfört är det en kostnadseffektiv marknadsföring som målgruppen uppfattar som värdefull i motsats till marknadsföring som avbryter mottagen med en reklampaus eller en stor annons-banner. Dessutom börjar köpresan idag många gånger med research på nätet genom en Google-sökning.  Då behöver företag som är intresserade av vinna affärer kunna möta dessa sökningar med svar i form av relevant innehåll på den egna sajten till exempel för att därefter konvertera läsare till kunder. Det driver på efterfrågan på content marketing.

Annons

 Hur många blir ni på Tell?

– Det får vi se. Men jag hoppas att vi är 7-8 personer i slutet av nästa år.

 Vad är målet? Hur stora ska ni bli? 

– Vi ser att det finns en stark efterfrågan på de tjänster vi erbjuder och vi hoppas att vi kan växa stadigt under de kommande åren.  
 
Vill ni växa organiskt eller genom förvärv?

– Det här handlar om att bygga upp en verksamhet med ett starkt erbjudande och bra leveransförmåga.
 
 När drar ni igång?

– Vi har ägnat tid åt förberedelser som gör att vi nu i oktober kan öppna och ta emot de första kunderna. Den första kunden fick vi för ett par veckor sedan så nu är vi verkligen igång.
 
Något annat?

– Jag tycker personligen att det är väldigt roligt att få vara med och starta en byrå inom en så erfaren och senior kommunikationsrådgivare som Diplomatgruppen. Med Tell får du både hungern som präglar en start-up och strukturen och leveransförmågan som finns i etablerade verksamheter. Det hoppas jag ska göra oss ännu mer attraktiva på marknaden.
 

Annons