Deras mobil-app har 60 000 användare

Rabbles vd: "Vi vill att folk säger att rabbla".

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2011-01-18

Med 50 000 kronor i kassan drog skolkamraterna Daniel Zeitoun, Sergej Kotliar och Simon Wallén igång mobilbolaget Rabble. Grundtanke: att erbjuda butikskedjor ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig.

Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag

Drygt sex månader senare har bolaget 15-talet anställda och 60 000 aktiva användare som får geografiskt anpassade rabattkuponger direkt till mobilen.

Med en marknadsföringsbudget på blygsamma 10 000 kronor fick trion hitta egna lösningar på att sprida varumärket:

– Vi gick ut på staden med kanindräkter och t-shirts. Vi lyckades ansluta flera företag. Det var framförallt mun-till-mun-metoden som banade vägen, säger Daniel Zeitoun.

Affärsidén bakom Rabble växte fram under en diskussion om hur man med hjälp av digital teknik skulle kunna locka folk till ett ”analogt säljställe”, som Daniel Zeitoun väljer att uttrycka det:

– Vi konstaterade att alla bar mobiler med gps. Så vi tänkte varför inte skapa en tjänst kring just detta.

Rabble såg dagens ljus i april 2010. Idag, drygt ett halvår senare, har företaget 60 000 aktiva användare enligt egen uppgift. Bland kunderna som anslutit sig finns exempelvis Burger King och Statoil.

– Vi vill skapa uttrycket att rabbla. En fördel med vår tjänst jämfört med exempelvis traditionell reklam är att man enkelt kan mäta vad ett visst erbjudande ger för effekt, säger Daniel Zeitoun.

Då intet är nytt under solen märkte Rabble snart att det fanns konkurrens på området. Ett svenskt bolag, IStockholm, hade ungefär samma teknik som Rabble, men en annorlunda affärsmodell som handlade om att erbjuda rabatter mellan vissa klockslag:

– För oss handlade det mer om att satsa på kuponger och enkel design. Konkurrenten försvann senare, säger Daniel Zeitoun.

En annan konkurrent är Mobilab, där ingen mindre än fd chefredaktören på Expressen Otto Sjöberg har varit djupt involverad. Rabble räds inte konkurrensen:

– Mobilab som kör kuponginlösen gör en bra tjänst, men den fungerar lite annorlunda än vår då de använder sms.

Men konkurrensen kommer inte bara från hemlandet, utan även jättar som exempelvis amerikanska Groupon:

– Det är såklart en aktad aktör, men jag skulle beskriva Rabble som en bättre lösning då den är mobil, digital och kunden slipper hela betala först och njuta-sen-principen, säger Daniel Zeitoun.

En ytterligare tung aktör på marknaden är Facebook som satsar på nya tjänsten Places, vilket är en plattform för positionering. Rabble räknar med att använda Places för att sprida sitt ”Rabblande”:

– Det är spännande att bli jämförd med stora jättar som Facebook och Groupon, avslutar Daniel Zeitoun.

Så fungerar Rabble:

Enkelt förklarat innebär tjänsten att den som går utanför exempelvis Burger King får ett meddelande med en kupong kring ett särskilt erbjudande. Sedan är det bara att gå in och låta kassapersonalen dra streckkoden.

Rabbles tjänst finns tillgänglig både på Android Market och App Store och bygger på frivillighet.

Det vill säga det är inte så att vem som helst som går utanför en viss kedja får olika reklamerbjudanden pushade till sig, utan det är bara dem som har godkänt villkoren som gäller.

Användaren kan även välja om man vill få ett visst erbjudande eller ej.

Accepterar man måste kupongen användas inom tio minuter annars försvinner den från användarens mobil.

Platsannonser

Läs allt innehåll på sajt med Realtid Premium
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in