Annons

Annons

Deloitte: “vår M&A-pipeline är stark”

Revisionsjätten Deloitte har en stark pipeline inom fusioner och förvärv – M&A – och ser fortsatt en mycket god marknad under våren och hösten. Samtidigt finns vissa tecken till avmattning globalt under 2019, uppger David Järnland, partner på Deloitte, till Realtid.

I analysföretaget Mergermarkets listor över störst och flest M&A-transaktioner i Sverige har det skett en del förändringar, som Realtid kunde skriva i förra veckan. Revisionsjätten Deloitte klättrar till andra plats från tredje plats i listan över flest transaktioner i Sverige.

David Järnland.

Hur kommer det sig att det går uppåt?

– Deloitte tog för ett par år sedan ett strategiskt beslut att förstärka teamen kring M&A och transaktionsrelaterad rådgivning. Det har resulterat i flertalet rekryteringar inom områden som Corporate Finance Advisory, Post Merger Integration, Transaction Services och M&A Tax. Vi började stärka upp teamet för Corporate Finance Advisory under första halvåret 2017 och vi har vuxit teamet både med ytterligare rekryteringar samt med interna resurser, säger David Järnland, partner på Deloitte.

Annons

Annons

– Vi driver nu ett helt dedikerat Corporate Finance-team och samarbetet med övriga Deloitte, särskilt Transaction Services och M&A Tax, fungerar mycket väl. Det är resultatet av det arbetet vi nu ser. Förra året flyttade Deloitte fram positionerna och blev även nominerade av Mergermarket till M&A Adviser of the Year i Sverige. 

Hur ser ni på M&A-marknaden i Sverige under resten av 2019?

– Vi ser fortsatt en mycket stark M&A-aktivitet under våren och hösten. Det finns vissa tecken till avmattning på global basis under 2019 men det är från en hög nivå. I Sverige ser vi att många ägare är öppna för försäljningar och det finns fortfarande mycket kapital hos exempelvis riskkapitalbolagen. Samtidigt har antalet börsintroduktioner minskat vilket kan leda till att fler väljer M&A.

Syn på marknadsandelar för Deloitte under resten av 2019?

– Vår pipeline är stark men det gäller att få affärerna över mållinjen och samtidigt alltid ha kunden i fokus.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons